Swift to język programowania stworzony przez Apple specjalnie z myślą o ekosystemie tej firmy, czyli głównie o systemach iOS, macOS, watchOS oraz tvOS. To właśnie iOS jest podstawową, domyślną platformą, na której programiści wykorzystują Swift do budowania aplikacji mobilnych. Praktycznie każda nowoczesna aplikacja na iPhone’a czy iPada, która powstała po 2014 roku, jest przynajmniej w części napisana w Swifcie, bo to obecnie standard branżowy w świecie Apple. Moim zdaniem to jest super wygodne, bo Apple dostarcza kompletne narzędzia do pracy ze Swiftem, jak Xcode czy rozbudowane frameworki (UIKit, SwiftUI). Z mojego doświadczenia wynika, że programowanie w Swifcie dla iOS to nie tylko prostsza składnia, ale też większa stabilność i bezpieczeństwo aplikacji – Apple bardzo dba o aktualizacje narzędzi i dobre praktyki. Warto też pamiętać, że od wersji SwiftUI rozwijanie aplikacji na iOS stało się jeszcze bardziej intuicyjne, bo można korzystać z deklaratywnego podejścia do interfejsów. W realnych projektach spotyka się też Objective-C, ale obecnie Swift wygrywa czytelnością i wsparciem społeczności. Gdyby ktoś chciał tworzyć aplikacje mobilne poza ekosystemem Apple, to niestety Swift nie będzie najlepszym wyborem – właśnie dlatego iOS jest tym środowiskiem, do którego Swift został stworzony i tam najbardziej się sprawdza.
Chociaż może się wydawać, że język programowania taki jak Swift da się wykorzystać na wielu różnych platformach mobilnych, to jednak jego projektowanie i rozwój były bardzo mocno związane z ekosystemem Apple. Android, choć jest największym systemem mobilnym na świecie, korzysta z innych technologii – głównie języka Java i Kotlin. Próbując pisać aplikacje mobilne na Androida w Swifcie, natrafiamy na całą masę problemów technicznych: brak oficjalnych narzędzi, wsparcia społeczności i integracji z Android SDK. Z moich obserwacji wynika, że są jakieś eksperymentalne mosty, ale to bardziej ciekawostka niż coś, co można używać w produkcji. Z kolei LG UX nie jest nawet osobnym systemem operacyjnym, tylko nakładką na Androida wykorzystywaną przez wybrane telefony LG – tu w ogóle nie ma mowy o natywnym wykorzystaniu Swifta, zresztą praktycznie nikt go tam nie używa. Jeśli chodzi o Windows UWP – ta platforma służy budowaniu uniwersalnych aplikacji na Windowsa, ale używa się tam innych technologii, głównie C#, czasami C++, czy nawet JavaScript. Swift na tej platformie to raczej egzotyczny temat i nie ma oficjalnego wsparcia. Myślę, że sporo osób myli dostępność języka (bo Swift jest open source) z możliwościami praktycznego wdrożenia. W branży przyjęło się, że wybierając środowisko do budowy aplikacji mobilnych w Swifcie, wybieramy przede wszystkim iOS, bo tylko tam mamy pełnię wsparcia, narzędzi i zgodność z wytycznymi Apple. Warto o tym pamiętać, żeby nie tracić czasu na próby wdrażania Swifta tam, gdzie po prostu nie jest to przewidziane przez producentów platform.