Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
Zawód: Technik programista
Który wzorzec projektowy jest najlepszy do zarządzania tworzeniem obiektów?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wzorzec projektowy Factory Method jest kluczowym rozwiązaniem w kontekście zarządzania tworzeniem obiektów. Jego głównym celem jest oddzielenie procesu tworzenia obiektów od ich używania, co zwiększa elastyczność i łatwość w rozszerzaniu aplikacji. Factory Method pozwala na definiowanie interfejsu do tworzenia obiektów, ale pozostawia decyzję o tym, które klasy instancjonować, pod kontrolą podklas. Dzięki temu można łatwo wprowadzać nowe typy obiektów bez modyfikowania kodu klienckiego. Przykładem zastosowania tego wzorca może być system zarządzania dokumentami, gdzie różne typy dokumentów (np. PDF, DOCX) są tworzone przez różne fabryki, ale użycie tych obiektów odbywa się w jednolity sposób. W praktyce stosowanie wzorca Factory Method wspiera zasady SOLID, w szczególności zasadę otwartego-zamkniętego, co sprzyja utrzymywaniu i rozwijaniu systemu zgodnie z najlepszymi praktykami inżynierii oprogramowania.
Wybór wzorców projektowych w kontekście zarządzania tworzeniem obiektów jest kluczowy, jednak nie wszystkie wzorce są odpowiednie dla tego celu. Wzorzec Observer, na przykład, jest zaprojektowany do zarządzania powiązaniami między obiektami, umożliwiając jednemu obiektowi informowanie innych o zmianach stanu. Jego zastosowanie w kontekście tworzenia obiektów jest nieadekwatne, ponieważ nie rozwiązuje problemu instancjonowania obiektów, a jedynie komunikacji między nimi. Kolejnym błędnym podejściem jest wzorzec Decorator, który ma na celu dynamiczne dodawanie funkcjonalności do obiektów. Choć może być użyty w kontekście modyfikacji obiektów, nie zajmuje się tworzeniem ich instancji, co czyni go nieodpowiednim w tej sytuacji. Wzorzec Adapter może być mylony z Factory Method, ponieważ również pozwala na współpracę różnych interfejsów, jednak jego główną rolą jest umożliwienie komunikacji pomiędzy niekompatybilnymi interfejsami. Adapter koncentruje się na przekształcaniu interfejsów, a nie na tworzeniu obiektów. W rezultacie, wybór niewłaściwego wzorca może prowadzić do nieefektywnego projektowania, co utrudnia rozwój i utrzymanie aplikacji. Warto zatem dokładnie rozróżniać role poszczególnych wzorców i stosować je w odpowiednich kontekstach, aby unikać typowych pułapek myślowych związanych z ich zastosowaniem.