Strategia 'dziel i zwyciężaj' (ang. divide and conquer) to podejście w algorytmice, które polega na rozdzieleniu problemu na mniejsze, łatwiejsze do rozwiązania podproblemy. Proces ten jest powtarzany, aż każdy fragment staje się na tyle prosty, że można go rozwiązać bezpośrednio. Po rozwiązaniu mniejszych podproblemów, ich wyniki są łączone w celu uzyskania rozwiązania oryginalnego problemu. Przykłady algorytmów opartych na tej strategii to algorytm sortowania szybkiego (Quicksort) oraz algorytm Mergesort, które efektywnie sortują dane, dzieląc je na mniejsze części. Z punktu widzenia analizy algorytmów, strategia ta zazwyczaj prowadzi do pozytywnej złożoności obliczeniowej, co czyni ją wykonalną w praktycznych zastosowaniach informatycznych. Standardy, takie jak Cormen et al. w 'Introduction to Algorithms', szeroko opisują te techniki i ich zastosowanie w rozwiązaniach inżynieryjnych oraz informatycznych, co czyni je kluczowymi w obszarze analizy danych oraz programowania.
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi odnosi się do problemu najkrótszej ścieżki, który jest specyficznym przypadkiem optymalizacji ścieżek w grafach. Algorytmy, takie jak Dijkstra czy Bellman-Ford, są stosowane do wyznaczania najkrótszej drogi między węzłami w grafie, ale nie stosują metody dziel i zwyciężaj. Praca z grafami wymaga analizy globalnej struktury, co różni się od lokalnego podejścia dzielenia problemu. Druga odpowiedź, dotycząca problemu komiwojażera, jest problemem NP-trudnym, który polega na znalezieniu najkrótszej trasy odwiedzającej określone punkty. Chociaż można wykorzystać heurystyki, aby próbować go rozwiązać, nie jest to przykład strategii dziel i zwyciężaj. Wreszcie, odpowiedź dotycząca strategii heurystycznej odnosi się do ogólnych metod przybliżania rozwiązań problemów optymalizacyjnych. Heurystyki wykorzystują różne techniki, aby szybko znaleźć satysfakcjonujące rezultaty, ale nie są one oparte na koncepcji dzielenia problemu na mniejsze, zarządzalne części. Wszystkie te podejścia różnią się zasadniczo od metody 'dziel i zwyciężaj' i nie są odpowiednie w kontekście danego pytania.