Maszyna szwalnicza z transportem różnicowym jest szczególnie zaprojektowana do uzyskiwania marszczeń podczas szycia. Działa to na zasadzie zmiennej prędkości transportu materiału, co prowadzi do efektywnego zsuwania zszywanych warstw. W praktyce, wykorzystując transport różnicowy, można osiągnąć różne efekty marszczenia w zależności od rodzaju materiału oraz pożądanej intensywności marszczeń. Dla przykładu, przy szyciu lekkich tkanin, takich jak szyfon czy organza, transport różnicowy pozwala na precyzyjne modulowanie marszczenia, co jest istotne w produkcji odzieży wieczorowej i festiwalowej. Dodatkowo, stosowanie transportu różnicowego jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej, ponieważ pozwala na uzyskanie estetycznych i funkcjonalnych elementów odzieży, które odpowiadają na bieżące trendy i wymagania rynku. Warto również zaznaczyć, że odpowiednia regulacja transportu różnicowego może pomóc w uniknięciu problemów z przesuwaniem się materiału, co jest kluczowe dla zachowania wysokiej jakości szycia.
Maszyny szwalnicze są wyposażone w różne systemy transportu, które mają różne zastosowania i efekty na końcowy produkt. W przypadku stopkowego transportu, który polega na unieruchomieniu materiału za pomocą stopki presującej, nie jest możliwe uzyskanie pożądanego marszczenia, ponieważ wszystkie warstwy tkaniny są zbyt mocno przytrzymywane. To prowadzi do płaskiego wykończenia, co jest nieodpowiednie w przypadku projektów wymagających marszczenia. Z kolei transport ząbkowy pozwala na przesuwanie materiału, ale nie reguluje różnicy prędkości, co ogranicza jego możliwości w zakresie marszczenia. W praktyce, maszyny z takim transportem są stosowane głównie do szycia prostych szwów, gdzie estetyka marszczeń nie jest kluczowym wymogiem. Na rynku odzieżowym, gdzie detale i wykończenia są na pierwszym miejscu, ząbkowy system transportu często nie spełnia oczekiwań projektantów. Istnieje także transport igłowy, który w zasadzie polega na ruchu igły w górę i w dół, co nie ma wpływu na równomierne marszczenie materiału. Ten system jest bardziej zorientowany na wykonywanie ścisłych szwów, a nie na tworzenie efektów strukturalnych. W rezultacie wybór nieodpowiedniego systemu transportu może prowadzić do niezadowalających efektów końcowych i zwiększać koszty produkcji związane z poprawkami i odrzuceniem odzieży z powodu niskiej jakości wykończenia.