Odpowiedź 1 463,00 zł jest poprawna z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze, zakupiony przez Piotra Nowaka samochód osobowy o pojemności silnika 1 600 cm<sup>3</sup> podlega stawce podatku akcyzowego wynoszącej 3,1%. Przy przeliczeniu wartości zakupu z euro na złote, zastosowano średni kurs NBP, który wynosił 4,7200 zł za 1 EUR. Wartość samochodu wyniosła więc 10 000 EUR x 4,7200 PLN/EUR, co daje 47 200,00 PLN. Następnie, obliczając podatek akcyzowy, przyjęto, że wynosi on 3,1% z tej kwoty, co daje 1 463,20 PLN. Po zaokrągleniu do pełnych złotych otrzymano wartość 1 463,00 PLN. Takie obliczenia ilustrują zastosowanie przepisów obowiązujących w Polsce, które regulują kwestie akcyzy na pojazdy. Warto również zauważyć, że prawidłowe stosowanie kursów walutowych oraz stawek podatkowych jest kluczowe dla obliczeń w zakresie prawa podatkowego. Znajomość tych zasad jest niezbędna dla osób zajmujących się importem pojazdów oraz innych towarów objętych akcyzą.
Odpowiedzi, które wskazują na kwoty inne niż 1 463,00 zł, wynikają z kilku typowych błędów w obliczeniach oraz w zrozumieniu przepisów dotyczących podatku akcyzowego. Często mylone jest zastosowanie właściwej stawki podatkowej – w przypadku Piotra Nowaka stawka wynosi 3,1% dla pojazdów o pojemności silnika do 2 000 cm<sup>3</sup>. Jeśli jednak nie uwzględnia się tej stawki, może to prowadzić do znacznych różnic w obliczeniach. Niekiedy pomijany jest również proces przeliczenia wartości zakupu z euro na złote przy użyciu średniego kursu NBP. W przypadku tego konkretnego pytania, wartość samochodu przelicza się na 47 200,00 PLN. Błędy mogą też wynikać z nieprawidłowego obliczenia samego podatku na podstawie błędnych wartości – np. 3,1% z 47 200,00 PLN daje 1 463,20 PLN, a nie 310,00 zł lub 1 860,00 zł, które są znacznie niższe od prawidłowego wyniku. Istotne jest, aby stosować odpowiednie wzory oraz znajomość stawek podatkowych, ponieważ takie zrozumienie jest kluczowe w praktyce rachunkowości i finansów, szczególnie w kontekście importu i akcyzy.