Zawód: Technik rachunkowości
Kategorie: Księgowość i ewidencja Archiwizacja i dokumentacja
Dowody księgowe wtórne są dokumentami sporządzanymi na podstawie kilku innych dokumentów źródłowych. Oznacza to, że ich głównym celem jest zebranie i usystematyzowanie informacji z różnych źródeł, co umożliwia dokładniejszą analizę i ewidencję transakcji. Przykładem może być sytuacja, gdy na podstawie faktur zakupu, dokumentów dostawy oraz potwierdzeń płatności, sporządzany jest raport zbiorczy, który będzie podstawą do księgowania w systemie rachunkowości. W praktyce dowody księgowe wtórne są nieocenione w procesach audytowych oraz w sytuacjach, gdy konieczne jest wykazanie zgodności zapisów z rzeczywistym obiegiem dokumentów. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, poprawne sporządzanie tych dokumentów wpływa na transparentność i rzetelność sprawozdań finansowych, co jest podstawą dla podejmowania decyzji zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych przez interesariuszy.