Crossfader to naprawdę specyficzny element miksera, który kojarzy się praktycznie wyłącznie z mikserami dyskotekowymi, a szczególnie z DJ-skimi. Sam crossfader to suwak, który umożliwia płynne przejście pomiędzy dwoma kanałami audio – zwykle dwoma różnymi utworami. W praktyce używa się go do miksowania muzyki na żywo, np. w klubach, na eventach czy imprezach. Z mojego doświadczenia, każdy DJ, który zaczynał swoją przygodę z miksowaniem, musiał opanować obsługę crossfadera, bo to dzięki temu urządzeniu można tworzyć płynne przejścia, robić scratch czy tzw. beatmatching. Standardy branżowe praktycznie wymuszają obecność crossfadera w mikserach DJ-skich – to podstawa w takich urządzeniach. W mikserach studyjnych czy estradowych rzadko się go spotyka, bo tam ważniejsza jest precyzyjna regulacja poszczególnych kanałów, a nie szybkie przechodzenie między kawałkami. Crossfader pozwala na szybkie reakcje podczas miksowania i dzięki temu DJ jest w stanie kontynuować imprezę bez żadnych przerw. Ciekawostka: dużo osób myśli, że crossfader jest tylko do przełączania między utworami, ale prawdziwi profesjonaliści potrafią wykorzystać go do naprawdę kreatywnych efektów dźwiękowych. W skrócie – jeśli widzisz crossfader, to praktycznie na pewno masz do czynienia z mikserem dyskotekowym lub DJ-skim.
W przypadku tego pytania łatwo pomylić funkcje różnych typów mikserów, zwłaszcza jeśli nie miało się okazji samodzielnie korzystać z profesjonalnego sprzętu. Miksery studyjne najczęściej są wyposażone w klasyczne tłumiki liniowe (faderów), gałki do regulacji poziomów i panoramy, czasem nawet bardzo rozbudowane sekcje insertów, ale raczej nie spotyka się w nich crossfadera, bo nie ma tam potrzeby płynnego przechodzenia między dwoma źródłami audio w czasie rzeczywistym. Podobnie na estradzie – miksery estradowe są projektowane pod kątem zarządzania wieloma wejściami na żywo, gdzie liczy się precyzja, szybki dostęp do poszczególnych kanałów i możliwość niezależnej regulacji. Tutaj kluczowe są subgrupy, matryce, a nie crossfader. Radiowęzły to już w ogóle inna bajka – tam najważniejsze jest niezawodne przesyłanie sygnału, często po prostu przełączanie źródeł, a nie miksowanie na żywo. Crossfader to element, który z założenia powstał na potrzeby DJ-ów i miksowania muzyki na żywo, gdzie takie natychmiastowe płynne przejścia są wręcz fundamentem pracy. Często myli się pojęcia, bo wszystkie te miksery mają jakieś elementy sterujące głośnością, ale tylko dyskotekowe i DJ-skie „kręcą się” wokół crossfadera jako głównego narzędzia. To błąd myśleć, że skoro mikser to mikser, to wszędzie jest ten sam zestaw manipulatorów – branża pro audio bardzo rozróżnia ich funkcje i przeznaczenie. Moim zdaniem najlepiej jest samemu dotknąć różnych typów mikserów, żeby zobaczyć te wszystkie niuanse – praktyka naprawdę szybko rozwiewa takie wątpliwości.