Szyna Aux Post Fader to rozwiązanie, które zdecydowanie najlepiej sprawdza się wtedy, kiedy zależy nam na wysyłaniu sygnału z danego kanału miksera z uwzględnieniem aktualnego ustawienia tłumika (fadera). Z praktycznego punktu widzenia – wysyłka post-faderowa gwarantuje, że każda zmiana głośności kanału podstawowego od razu przekłada się na poziom sygnału przesyłanego na wyjście Aux. To jest bardzo ważne na przykład w sytuacjach, kiedy wysyłamy sygnał do efektów typu reverb albo delay. Wtedy naturalnie chcemy, by proporcje pomiędzy sygnałem głównym a efektem nie zmieniały się podczas miksowania. Branżowa praktyka mówi jasno: efekty czasowe, które mają być „doklejone” do wokalu czy instrumentu, powinny dostawać sygnał post fader – to pozwala zachować spójność miksu. Osobiście wiele razy się przekonałem, jak bardzo ta opcja ułatwia życie podczas pracy live oraz w studiu. Trzeba też pamiętać, że wybór opcji post fader jest uzależniony od funkcjonalności konkretnej konsolety, ale praktycznie każda współczesna mikserka daje taką możliwość. W skrócie: jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad proporcjami sygnałów, wysyłanie przez szynę Aux Post Fader będzie najlepszym rozwiązaniem – po prostu działa, jak trzeba.
Wysyłanie sygnału z toru miksera można zrealizować na kilka sposobów, ale nie wszystkie opcje dają kontrolę nad tym, co się dzieje po przesunięciu tłumika kanałowego. Przykładowo, szyna Mono to po prostu miks sumy monofonicznej – nie daje ona możliwości indywidualnego doboru poziomu sygnału z konkretnego kanału ani nie pozwala na wysłanie tylko wybranego toru, więc to raczej ślepa uliczka, jeśli chodzi o precyzyjne sterowanie. Wejście Aux Return z kolei służy wyłącznie do powrotu sygnału, który już został wysłany na zewnątrz (np. do procesora efektów) i wraca na mikser – nie umożliwia ono wysyłania sygnału z pojedynczego kanału na zewnątrz, tylko odbiera sygnał powrotny, więc nie nadaje się do opisanej funkcji. Wyjście Direct Out, choć teoretycznie pozwala na wysłanie sygnału z pojedynczego kanału, bardzo często jest konfigurowane w trybie pre-fader, czyli poziom wyjściowy nie zależy od położenia tłumika lub daje bardzo ograniczone możliwości wyboru. Z mojego doświadczenia wynika, że wiele osób wybiera Direct Out, nie myśląc o tym, że przy pracy z efektami czasowymi czy monitorami personalnymi zależy nam właśnie na zachowaniu tych samych proporcji głośności, które ustawiono tłumikiem. Tymczasem tylko szyna Aux Post Fader daje takie gwarancje – wysyłany sygnał „słucha się” głównego tłumika i automatycznie zmienia poziom razem z nim. Typowym błędem jest też mylenie post-fader i pre-fader – warto zwrócić uwagę na opisy w mikserach i zastanowić się, kiedy która opcja jest lepsza. Generalnie, dla efektów stosuje się post fader, a dla monitorów na scenie raczej pre fader, bo wtedy niezależnie miksujesz odsłuch artystów. W tym pytaniu pytano o sygnał zależny od tłumika – tylko Aux Post Fader to zapewnia.