Kategorie: Miksery i routing sygnału Obróbka dźwięku
Dobrze wybrane! W semiparametrycznych korektorach charakterystyki częstotliwościowej najczęściej stosuje się dokładnie dwa filtry o liniowym zboczu, czyli filtr górnoprzepustowy oraz dolnoprzepustowy. Wynika to z praktycznej budowy takich korektorów – ich zadaniem jest modyfikowanie pasma audio poprzez ustawienie minimalnej i maksymalnej częstotliwości przepuszczanych sygnałów. Dzięki temu użytkownik może skutecznie ograniczyć pasmo sygnału – odciąć niskie tony (za pomocą HPF – high-pass filter) oraz wysokie tony (LPF – low-pass filter), co jest szczególnie przydatne na przykład podczas nagrywania instrumentów czy wokali w studiu lub na scenie. Te dwa filtry liniowe są podstawą, bo pozwalają na wstępną obróbkę sygnału i ochronę przed niepożądanym brumem, szumem czy przesterowaniem sprzętu przez skrajne częstotliwości. W większości urządzeń i konsolet audio spotyka się właśnie taki zestaw – dwa proste (ale bardzo skuteczne) filtry liniowe. Oczywiście, można spotkać korektory z dodatkowymi filtrami, np. półkowe czy parametryczne, ale jeśli chodzi o te o liniowym zboczu, to standardem są właśnie dwa. Moim zdaniem, takie podejście jest rozsądne i sprawdzone w praktyce, bo daje dużą kontrolę nad brzmieniem bez zbędnego komplikowania toru sygnału.