PAD to bardzo charakterystyczny przycisk, który spotkasz praktycznie na każdej porządnej konsolecie mikserskiej czy interfejsie audio. Oznacza on możliwość załączenia tłumika, czyli tzw. attenuatora, który zmniejsza (najczęściej o 20 dB, choć czasem o 10 czy 26 dB) poziom sygnału wchodzącego na wejście. To naprawdę mega przydatna funkcja, bo czasem zdarza się, że sygnał z mikrofonu lub innego sprzętu jest po prostu za mocny. Jeżeli nie wciśniesz PAD-a, możesz łatwo przesterować wejście i sygnał będzie zniekształcony – a tego w dźwięku raczej nikt nie chce. Z mojego doświadczenia w studiu nagrań, PAD ratuje sytuację przy nagraniach bardzo głośnych źródeł, jak np. bęben basowy czy mocno rozkręcone wzmacniacze gitarowe. Warto też pamiętać, że użycie PAD-a nie wpływa w żaden sposób na barwę czy pasmo przenoszenia, tylko obniża poziom. To zgodne z normami branżowymi – praktycznie każdy realizator dźwięku zna i używa tego rozwiązania. W praktyce, jeśli widzisz sygnał, który już na wejściu świeci się na czerwono, to zamiast panikować, sięgnij po PAD – to właśnie ten przycisk jest stworzony do takich sytuacji. Dobre konsolety mają PAD-y na każdym kanale wejściowym, a nawet na niektórych DI-boxach czy interfejsach. Także warto zapamiętać – PAD to Twój przyjaciel, gdy sygnał jest za mocny!
W tym pytaniu łatwo się pomylić, bo skróty techniczne bywają mylące. Oznaczenie HI często wskazuje na przełączanie impedancji wejściowej, szczególnie w wejściach instrumentalnych – na przykład gitara elektryczna lepiej współpracuje z wejściem o wysokiej impedancji (HI). LO z kolei może oznaczać wejście o niskiej impedancji lub tryb pracy przystosowany np. do mikrofonów dynamicznych. W praktyce jednak ani HI, ani LO nie odnoszą się do tłumienia poziomu sygnału na wejściu, tylko do dostosowania wejścia do różnych typów źródeł dźwięku. SPLIT bywa stosowany w konsoletach i systemach scenicznych, oznaczając rozdzielenie sygnału na kilka torów (np. FOH i monitorowy), nie ma jednak nic wspólnego z obniżaniem poziomu sygnału na wejściu. To są typowe skróty funkcjonalne, ale nie odnoszą się do tłumienia – to bardzo częsty błąd, bo czasem myli się funkcje wejść lub zakłada się, że każdy przycisk zmienia poziom sygnału. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby początkujące często utożsamiają PAD z czymś bardziej skomplikowanym, a to po prostu szybki tłumik, bardzo potrzebny gdy sygnał z mikrofonu lub instrumentu jest zbyt mocny. Dobre praktyki realizatorskie mówią jasno: PAD to narzędzie do walki z przesterowaniem, natomiast HI, LO i SPLIT to zupełnie inne funkcje, które pomagają dobrać najlepsze warunki pracy dla różnych źródeł sygnału. Myśląc praktycznie – jeśli szukasz sposobu na szybkie obniżenie poziomu wejściowego (bez kombinowania z gainem), zawsze szukaj przycisku oznaczonego właśnie PAD.