Kwalifikacja: AUD.07 - Realizacja nagłośnień
Którego z wymienionych regulatorów pozbawiony jest korektor barwy dźwięku dostępny w torze konsolety mikserskiej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź SUB jest poprawna, ponieważ w konsolecie mikserskiej korektor barwy dźwięku zazwyczaj nie obejmuje zakresu sub-bass, czyli najniższych częstotliwości, które są poniżej 60 Hz. Regulator SUB jest używany głównie do kontroli niskich częstotliwości, ale nie ma możliwości precyzyjnego korygowania tonów w tej partii. Zazwyczaj konsolety oferują regulację MID (średnie częstotliwości), LOW (niższe częstotliwości) oraz HI (wyższe częstotliwości), co pozwala na dostosowanie brzmienia instrumentów i wokali w bardziej kontrolowanych zakresach. W praktyce, podczas miksowania, inżynierowie dźwięku koncentrują się na korygowaniu częstotliwości, które są słyszalne dla ucha ludzkiego, a sub-bass często pozostawia się w stanie naturalnym, aby zapewnić głęboki fundament dźwięku. Dobrą praktyką jest użycie dedykowanych subwooferów do obsługi najniższych częstotliwości, co pozwala na lepsze zarządzanie ogólnym brzmieniem systemu audio.
Wybierając MID, LOW lub HI jako odpowiedź, można mylnie sądzić, że te zakresy częstotliwości są wyłączone z funkcji korekcji barwy dźwięku. Regulator MID odpowiada za kontrolę średnich częstotliwości, które są kluczowe dla klarowności dźwięku, zwłaszcza wokali i instrumentów harmonijnych. Regulacja tych tonów jest niezbędna do podkreślenia detali w miksie. Z kolei LOW i HI odpowiedzialne są za odpowiednio niskie i wysokie pasma dźwiękowe, które również wymagają precyzyjnej korekcji w celu uzyskania zbalansowanego brzmienia. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie pasma częstotliwości są traktowane w ten sam sposób. W rzeczywistości, sub-bass jest często mniej kontrolowany, gdyż jego obecność w miksie jest często wynikiem naturalnej charakterystyki instrumentów i nagrań, a nie tylko korekcji. Również istotne jest zrozumienie, że podczas miksowania, operowanie na MID, LOW i HI pozwala na bardziej subtelne dostosowanie tonacji i dynamiki dźwięku, co jest kluczowe w procesie tworzenia profesjonalnych nagrań. W ten sposób, brak zrozumienia roli każdego z tych regulatorów może prowadzić do nieefektywnego miksowania oraz ograniczenia kreatywności w procesie produkcji dźwięku.