Kategorie: Systemy nagłośnieniowe Miksery i routing sygnału Obróbka dźwięku
Tercjowy korektor graficzny to faktycznie standardowe narzędzie wykorzystywane na sumie konsolet FOH, szczególnie podczas strojenia systemu nagłośnieniowego przed koncertem czy wydarzeniem. W praktyce taki korektor dzieli pasmo słyszalne na 31 pasm, z odstępami co tercję oktawy. Dzięki temu realizator dźwięku może bardzo precyzyjnie kształtować charakterystykę częstotliwościową całego systemu – podcinać konkretne rezonanse w sali, maskować niepożądane dudnienia oraz kompensować braki albo nadmiary w odpowiedzi głośników. Jest to taki „szwajcarski scyzoryk” każdego inżyniera FOH, bo daje dużą kontrolę i pozwala szybko reagować nawet na zmiany akustyczne w trakcie próby czy samego koncertu – to mega wygodne! Właśnie dlatego praktycznie każda większa konsoleta estradowa jest fabrycznie wyposażona w taki korektor albo przynajmniej interfejs do jego podłączenia. Z mojego doświadczenia bez dobrego tercjowego EQ nie da się zrobić profesjonalnego strojenia systemu, a nieumiejętne użycie innych typów korektorów potrafi raczej zaszkodzić niż pomóc. Dobrą praktyką jest też używanie tercjowego korektora razem z analizatorem widma, żeby podejmować decyzje na podstawie realnych pomiarów, a nie tylko słuchu. To trochę taki branżowy standard – na każdej dużej produkcji tego po prostu się oczekuje.