Regulator LPF, czyli filtr dolnoprzepustowy (ang. Low Pass Filter), to właśnie ten element w sekcji EQ konsolety mikserskiej, który pozwala ograniczyć pasmo sygnału fonicznego od strony wysokich częstotliwości. W praktyce oznacza to, że przepuszcza on tylko częstotliwości poniżej ustawionej wartości odcięcia – cała reszta, czyli wyższe częstotliwości, jest stopniowo tłumiona lub całkiem wycinana. Bardzo często korzysta się z LPF przy miksowaniu instrumentów, które mają niepożądane „szeleszczenia” czy ostre sybilanty – na przykład przy gitarach basowych albo mikrofonach wokalnych, gdzie chcemy uniknąć zbyt mocnych wysokich tonów. Moim zdaniem, LPF to trochę niedoceniany bohater w miksie na żywo, bo potrafi bardzo skutecznie uporządkować ogólne brzmienie i wyeliminować zbędne szumy czy zakłócenia z górnych partii pasma. W branży audio to wręcz standardowa technika, żeby „czyścić” ścieżki z wysokich śmieci, zanim trafią one do systemu nagłośnieniowego. Warto pamiętać, że prawidłowe użycie LPF poprawia selektywność miksu, pozwala uniknąć maskowania przez inne instrumenty i daje większą kontrolę nad ostatecznym brzmieniem całej produkcji. W studiu czy na scenie – dobrze użyty filtr dolnoprzepustowy potrafi zrobić naprawdę sporą różnicę.
Sekcja EQ na konsolecie mikserskiej to bardzo praktyczne narzędzie i łatwo można się tu pomylić, bo ilość regulatorów może niektórych przytłoczyć. Często osoby początkujące mylą regulatory HMID i LMID z filtrami, ale oba te pokrętła służą do regulacji środka pasma – odpowiednio wyższych i niższych częstotliwości średnich – nie mają jednak funkcji ograniczania pasma od góry. To raczej kwestie modelowania barwy, podbijania lub tłumienia konkretnych zakresów, na przykład do wyciągnięcia wokalu czy klarowności gitary, ale nie do cięcia wysokich częstotliwości jako takich. Często też spotyka się sytuację, gdzie ktoś błędnie uznaje HPF (High Pass Filter) za filtr ograniczający górę. A HPF to filtr górnoprzepustowy – on przepuszcza wysokie częstotliwości, a odcina niskie, czyli działa dokładnie odwrotnie niż filtr dolnoprzepustowy. Tego typu nieporozumienia wynikają chyba z podobieństwa skrótów i ogólnej terminologii angielskiej, która potrafi namieszać. Prawidłowy filtr do ograniczania pasma od góry to zawsze LPF (Low Pass Filter). W praktyce, jeśli masz problem z przesadnie ostrym, szeleszczącym brzmieniem, szukaj właśnie tej opcji, a nie baw się w korekcję środka czy HPF, bo to nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Warto też zwrócić uwagę, że w profesjonalnych konsoletach filtr LPF jest podstawowym narzędziem w miksie scenicznym i studyjnym, bo pomaga skutecznie eliminować zbędne składowe sygnału, których i tak nie potrzebujemy w miksie. W sumie, z mojego doświadczenia wynika, że dobre opanowanie tych filtrów znacznie upraszcza pracę realizatora i poprawia czytelność całego miksu.