Kategorie: Systemy nagłośnieniowe Obróbka dźwięku
Korektor półkowy to naprawdę bardzo wszechstronne narzędzie w codziennej pracy z dźwiękiem czy sygnałami audio. Kluczowe jest to, że umożliwia jednoczesne i jednakowe podbicie albo stłumienie wszystkich częstotliwości znajdujących się powyżej (albo poniżej) pewnej wyznaczonej częstotliwości granicznej – i to właśnie wyróżnia tę konstrukcję na tle innych korektorów. Z praktyki studyjnej wiem, że korektory półkowe są wręcz nieocenione np. przy kształtowaniu ogólnego charakteru brzmienia: można szybko ocieplić sygnał przez podbicie pasma półkowego niskich tonów albo dodać klarowności podbijając wysoką półkę. W branży audio to wręcz standardowy sposób na szybkie ustawienie ogólnej barwy, np. podczas miksowania wokalu czy instrumentów. Półkowe filtry spotkasz nie tylko w konsoletach czy interfejsach, ale nawet w prostych mikserach DJ-skich i domowych wzmacniaczach. Częstotliwość graniczna – w tym typie korektora – wyznacza miejsce, gdzie zaczyna się zmiana, a dalej efekt jest już równomierny dla wszystkich częstotliwości powyżej lub poniżej. Z mojego doświadczenia wynika, że to jedno z najprostszych rozwiązań, ale jednocześnie bardzo skuteczne, zwłaszcza jeśli zależy Ci na szybkim i przewidywalnym rezultacie. Dobrym przykładem są korektory półkowe typu Baxandall, których charakterystyka jest bardzo łagodna i muzykalna – co jest doceniane w profesjonalnych systemach audio.