Kategorie: Mikrofony i techniki mikrofonowe Akustyka i pomiary
Wybór mikrofonu dynamicznego, kierunkowego o wysokim poziomie ciśnienia akustycznego (150 dBSPL) to zdecydowanie najrozsądniejsza opcja do nagłośnienia stopy perkusyjnej. Mikrofony dynamiczne są z natury mniej czułe na drobne szumy i zakłócenia, a przede wszystkim świetnie radzą sobie z bardzo wysokim poziomem głośności, który w przypadku stopy sięga nawet powyżej 140 dB. Gdyby użyć mikrofonu pojemnościowego, mogłoby dojść do przesterowań, a nawet uszkodzenia membrany. Z mojego doświadczenia w pracy na scenie, dobry dynamiczny mikrofon kierunkowy (najczęściej o charakterystyce superkardioidalnej) pozwala precyzyjnie uchwycić atak i „klik” stopy, a jednocześnie odrzuca niepożądane dźwięki z otoczenia – np. blach czy kotłów. Właśnie dlatego w riderach technicznych i na profesjonalnych scenach królują modele takie jak AKG D112 czy Shure Beta 52A. Ważne jest też, żeby mikrofon znosił wysokie SPL – te 150 dB spokojnie wystarczy nawet przy bardzo mocnej grze. W praktyce, dobrze dobrany mikrofon dynamiczny pod stopę to podstawa czytelnego miksu i właściwej selektywności sekcji rytmicznej. Warto zapamiętać: przy instrumentach generujących ekstremalne ciśnienia akustyczne, mikrofony dynamiczne kierunkowe to niemal standard.