Oznaczenie ¼ TS faktycznie odnosi się do dużego wtyku Jack, który w branży muzycznej czy studyjnej występuje dosłownie wszędzie, zarówno w sprzęcie profesjonalnym, jak i domowym. To „duży Jack” o średnicy 6,3 mm, gdzie TS oznacza „Tip-Sleeve”, czyli dwużyłowe połączenie niesymetryczne (jedna żyła sygnałowa i ekran). Takie wejścia i przewody są najczęściej wykorzystywane do przesyłu sygnału instrumentalnego — np. gitary elektryczne, syntezatory, czasem wyjścia liniowe ze starszych mikserów czy efektów. Moim zdaniem każdy, kto choć raz podłączał gitarę do wzmacniacza, od razu rozpoznałby ten typ wtyku. Warto pamiętać, że ten standard nie nadaje się do sygnałów symetrycznych (wtedy używamy TRS lub XLR), więc jeśli zależy nam na odporności na zakłócenia, przy dłuższych przewodach warto rozważyć inne opcje. W praktyce jednak złącza ¼ TS to codzienność w pracy z instrumentami na scenie, w studiu czy na sali prób. Dodam jeszcze, że pomimo prostoty tego rozwiązania, dobrej jakości przewód i solidny wtyk mają ogromny wpływ na finalną jakość sygnału. Także TS 6,3 mm zadomowił się w technice audio i każdy technik czy muzyk powinien znać ten standard.
W technice audio bardzo często dochodzi do mylenia różnych typów złączy, szczególnie przez osoby początkujące lub niezaznajomione z praktyką sceniczną. Złącze XLR — choć bardzo popularne — jest stosowane głównie do transmisji sygnałów symetrycznych, na przykład mikrofonowych lub profesjonalnych sygnałów liniowych. Ma zupełnie inną budowę i sposób działania niż Jack TS, bo posiada trzy piny i pozwala na eliminację zakłóceń, ale fizycznie nie pasuje do gniazda opisanego jako ¼ TS. RCA (czyli tzw. „czincz”) używa się natomiast do niesymetrycznych połączeń głównie w sprzęcie konsumenckim — magnetofonach, odtwarzaczach CD, wzmacniaczach hi-fi. Jest mniejszy i mechanicznie niezgodny z Jackiem TS 6,3 mm. Wydaje mi się, że wiele osób utożsamia uniwersalność RCA z możliwością stosowania wszędzie, ale to błędne rozumowanie. Myślę, że zamieszanie wokół tych standardów bierze się z nazewnictwa i podobieństw w zastosowaniu (wszystkie mogą przesyłać sygnały niesymetryczne), ale w praktyce każde gniazdo wymaga odpowiedniego wtyku. W wejściach oznaczonych ¼ TS nie zastosujemy więc ani XLR, ani RCA — to rozwiązania o innych parametrach i rozmiarach. Dobre rozpoznawanie złączy, zarówno pod kątem elektrycznym, jak i mechanicznym, jest podstawą w pracy technika dźwięku. Wielu początkujących popełnia błędy, próbując podłączyć coś „na siłę” tylko dlatego, że wtyk wydaje się pasować — a to często kończy się uszkodzeniem sprzętu lub powstaniem zakłóceń. Dlatego warto nauczyć się rozróżniania tych standardów i pamiętać, że oznaczenie ¼ TS zawsze wskazuje na duży Jack, najczęściej używany z gitarami, klawiszami czy wyjściami liniowymi niektórych efektów.