Kategorie: Systemy nagłośnieniowe Mikrofony i techniki mikrofonowe Akustyka i pomiary
Mikrofony o charakterystyce hiperkardioidalnej mają specyficzny układ czułości – są najbardziej wrażliwe na dźwięk z przodu, ale mają również niewielką czułość z tyłu, a minimum czułości występuje mniej więcej pod kątem 110° względem osi czołowej mikrofonu. Ustawiając monitor odsłuchowy dokładnie w tym miejscu, czyli pod kątem około 110°, wykorzystuje się naturalną „martwą strefę” mikrofonu. To zmniejsza ryzyko powstania sprzężenia zwrotnego, bo mikrofon słabiej rejestruje dźwięk idący bezpośrednio z monitora. W praktyce wszyscy doświadczeni realizatorzy dźwięku na koncertach starają się właśnie tak ustawiać monitory wobec mikrofonów hiperkardioidalnych – to jest pewnego rodzaju standard branżowy. Sam miałem okazję widzieć, jak inżynierowie dźwięku podczas konfiguracji sceny przykładają uwagę do tych kątów i nieraz sprawdzają je wręcz kątomierzem czy aplikacją mobilną. To nie jest tylko teoria, ale realna praktyka, która ratuje jakość nagłośnienia i pozwala wokalistom pracować bez obaw o nieprzyjemne piski. Co więcej, takie ustawienie pomaga uzyskać wyższą głośność monitorów bez ryzyka sprzężenia, co jest kluczowe na scenach plenerowych i w trudnych akustycznie salach. Dobrze znać charakterystyki różnych mikrofonów i stosować tę wiedzę w praktyce – to naprawdę robi różnicę na koncercie.