Kategorie: Miksery i routing sygnału Obróbka dźwięku
Korektor sumy sygnału (czyli tzw. equalizer na sumie) powinno się wpiąć właśnie w insert głównego wyjścia konsoli mikserskiej. To rozwiązanie jest standardem na większości profesjonalnych koncertów i nagłośnień eventowych. Daje to pełną kontrolę nad całym brzmieniem miksu wychodzącego na system nagłośnieniowy. Taki insert działa jako punkt przelotowy: sygnał z sumy wychodzi przez insert, trafia do korektora i wraca do miksera, zanim jeszcze zostanie wysłany na końcówki mocy lub system PA. Dzięki temu można korygować niedoskonałości akustyki sali, eliminować sprzężenia czy poprawiać ogólną charakterystykę dźwięku bez wpływania na pojedyncze kanały osobno. Z mojego doświadczenia dobrze ustawiony EQ na sumie potrafi zrobić naprawdę ogromną różnicę, szczególnie w trudnych akustycznie miejscach. To nie tylko wygoda, ale i bezpieczeństwo – błędy korekcji na sumie skutkują zmianą w całym miksie, więc trzeba to robić świadomie. Bardzo wielu realizatorów, nawet tych początkujących, szybko przekonuje się do używania insertu sumy, bo to po prostu działa i jest zgodne z logiką sygnałową w branży pro audio. Moim zdaniem nie ma nawet sensu próbować innych rozwiązań, jeśli zależy nam na profesjonalnym efekcie.