Kwalifikacja: AUD.07 - Realizacja nagłośnień
Technika mikrofonowa MS typowo zakłada zastosowanie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Technika mikrofonowa MS (Mid-Side) wykorzystuje konfigurację, w której jeden mikrofon jest ustawiony w charakterystyce ósemkowej (rodzaj mikrofonu, który zbiera dźwięki z przodu oraz z tyłu), a drugi mikrofon w charakterystyce kardioidalnej (zbiera dźwięki głównie z przodu). Tego rodzaju zestawienie pozwala na uzyskanie szerokiego i przestrzennego obrazu dźwiękowego, co jest szczególnie cenione w produkcji muzycznej oraz przy nagraniach scenicznych. W praktyce, mikrofon ósemkowy zbiera dźwięki z różnych kierunków, co pozwala na uchwycenie naturalnych akustycznych właściwości pomieszczenia, podczas gdy mikrofon kardioidalny koncentruje się na źródle dźwięku, eliminując niepożądane hałasy z otoczenia. Dodatkowo, nagrania realizowane w tej technice są łatwe w postprodukcji, umożliwiając inżynierom dźwięku manipulację przestrzenią stereo i dostosowanie balansu pomiędzy mikrofonami. Przykłady zastosowania tej techniki można znaleźć w nagraniach radiowych, podcastach oraz filmach, gdzie istotne jest uchwycenie bogactwa dźwięków.
Wybór dwóch mikrofonów o charakterystyce kardioidalnej do techniki mikrofonowej MS jest nieprawidłowy, ponieważ nie wykorzystuje on pełnych możliwości tej metody. Mikrofony kardioidalne sprawdzają się doskonale w redukcji hałasów z otoczenia, ale ich zastosowanie w tej konkretnej technice nie pozwala na uchwycenie przestrzennego obrazu dźwiękowego. W technice MS kluczowe jest wykorzystanie mikrofonu ósemkowego, który zbiera dźwięki z różnych kierunków, co jest niezbędne do stworzenia pełnego, wielowymiarowego dźwięku. Innym błędnym podejściem jest propozycja użycia dwóch mikrofonów ósemkowych, co również nie przynosi oczekiwanych efektów. Choć mikrofony ósemkowe są w stanie uchwycić szersze spektrum dźwięków, nie dostarczają one odpowiedniego kierunkowego zasięgu, co ogranicza ich zastosowanie w konkretnej konfiguracji MS. Z kolei użycie mikrofonu kardioidalnego i bezkierunkowego jednocześnie również nie jest zalecane, ponieważ prowadzi do niekontrolowanego zbierania dźwięków z otoczenia, co w przypadku techniki MS jest niepożądane - z punktu widzenia jakości nagrania kluczowe jest uzyskanie odpowiedniego balansu między dźwiękiem z przodu a otoczeniem. Dlatego zrozumienie właściwego doboru mikrofonów w kontekście techniki MS jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości nagrań dźwiękowych.