To jest właśnie to najczęściej spotykane ustawienie w mikserach analogowych i cyfrowych, gdzie grupy sumujące są przypisane parami, np. 1-2, 3-4, itd. Jeśli chcesz wysłać sygnał z danego kanału tylko na grupę nr 1, musisz użyć regulatora panoramy – czyli tzw. potencjometru „pan” – i przekręcić go maksymalnie w lewo. Wynika to z tego, że w tego typu mikserach, przy przypisaniu kanału do grupy 1-2, pozycja panoramy rozdziela sygnał: lewo trafia na grupę 1, prawo na grupę 2. Tak naprawdę, jeżeli pan ustawisz na środek, to sygnał będzie równolegle trafiał na obie grupy, a przecież zależało nam tylko na pierwszej. To jedno z tych ustawień, które wydają się proste, ale w praktyce często prowadzą do zamieszania, szczególnie jak ktoś zaczyna pracę przy stole mikserskim. Osobiście zawsze przed sesją sprawdzam, czy kanały są dobrze panoramowane względem grup – bo to może uratować miks! Warto też pamiętać, że dokładnie tak samo działa to w wielu mikserach cyfrowych, chociaż tam spotyka się też inne, bardziej zaawansowane opcje routingu. Moim zdaniem, opanowanie tej zasady to absolutna podstawa pracy z większymi konsoletami i czymś, co wyróżnia profesjonalistę od amatora. Często zdarza się, że początkujący realizatorzy dźwięku zapominają o roli panoramy w przypisywaniu sygnału do grup i później nie rozumieją, dlaczego grupy brzmią inaczej niż się spodziewali. Warto zapamiętać ten prosty trick: lewo dla nieparzystych, prawo dla parzystych!
Pewne nieporozumienia wokół działania panoramy w mikserach z przypisaniem grup parami wynikają głównie z niewłaściwego zrozumienia, jak sygnał jest kierowany na konkretne grupy sumujące. Ustawienie panoramy na środku powoduje, że sygnał jest równomiernie dzielony pomiędzy obie grupy w danej parze – to znaczy, jeśli mamy przypisane kanały do grupy 1-2 i pan ustawiony centralnie, dźwięk popłynie jednocześnie na grupę 1 i grupę 2, co przeczy założeniu, że chcemy skierować go wyłącznie na grupę 1. To bardzo częsty błąd, zwłaszcza przy pierwszym kontakcie z większym mikserem; wielu osobom wydaje się, że środkowa pozycja panoramy będzie neutralna, tymczasem w praktyce transmisja sygnału przebiega wtedy na obie strony. Z kolei przeświadczenie, że położenie panoramy nie ma znaczenia, jest niestety równie często spotykane, ale nie ma żadnego uzasadnienia w konstrukcji typowych mikserów – w klasycznych konsoletach panorama bezpośrednio decyduje o proporcji sygnału trafiającego na poszczególne grupy w danej parze. Gdy ustawisz panoramę skrajnie w prawo, cały sygnał poleci na grupę 2 (czyli tę parzystą), a grupę 1 praktycznie ominie, co nie spełni Twojego założenia. Takie błędy najczęściej popełniają osoby, które nie miały okazji dokładnie poznać schematów torów sygnałowych w mikserach lub upraszczają sobie myślenie, traktując panoramę wyłącznie jako funkcję przestrzenną, a nie narzędzie routingu. Praktyka i dobre poznanie swojego sprzętu pozwalają uniknąć takich pułapek. W standardach pracy z konsoletami zaleca się dokładne planowanie panoramy przy przypisywaniu do grup, właśnie po to, by sygnał trafiał tam, gdzie rzeczywiście chcemy. Z mojego doświadczenia warto każdorazowo wizualnie i słuchowo kontrolować, czy dana grupa odbiera sygnał z odpowiedniego kanału – to naprawdę oszczędza później mnóstwo czasu i nerwów na etapie miksu lub nagrania.