Kwalifikacja: AUD.07 - Realizacja nagłośnień
W jaki sposób należy podłączać sygnał z piezoelektrycznego przetwornika gitary elektroakustycznej do konsolety mikserskiej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Podłączenie sygnału z piezoelektrycznego przetwornika gitary elektroakustycznej do konsolety mikserskiej poprzez DI-box i gniazdo MIC XLR jest najlepszym rozwiązaniem z kilku powodów. Piezoelektryczne przetworniki generują sygnał o bardzo wysokiej impedancji, który bezpośrednio podłączony do gniazda MIC XLR mógłby prowadzić do zniekształceń dźwięku oraz zbyt niskiego poziomu sygnału. DI-box, czyli Direct Injection Box, pozwala na konwersję wysokiej impedancji sygnału na niską, co jest standardem w profesjonalnym audio. Dzięki temu sygnał staje się bardziej stabilny, co zapobiega utracie jakości dźwięku. Używanie DI-boxa zapewnia również izolację galwaniczną, co minimalizuje problemy z szumami i pętlami masy. Przykładem użycia DI-boxa może być sytuacja, gdy gitarzysta nagrywa swoje partie w studio; podłączenie przez DI-box pozwala na uzyskanie czystego i dynamicznego sygnału, który można łatwo poddać dalszej obróbce w miksie, a także umożliwia wykorzystanie różnych efektów w sposób kontrolowany.
Podłączanie sygnału z piezoelektrycznego przetwornika gitary elektroakustycznej bezpośrednio do gniazda LINE TRS lub MIC XLR, a także do gniazda AUX IN, niesie ze sobą istotne ryzyko degradacji jakości dźwięku. Bezpośrednie połączenie z gniazdem LINE TRS to niewłaściwa praktyka, ponieważ sygnał z piezoelektryka ma wysoką impedancję, a wejścia TRS są zaprojektowane do obsługi sygnałów o niższej impedancji. Taki skokowy przetwornik nie dostarczy wystarczającego poziomu sygnału, przez co dźwięk będzie słaby i nieczytelny, a ponadto mogą wystąpić problemy z jego brzmieniem. Podobnie, podłączenie do gniazda MIC XLR bez użycia DI-boxa jest niewłaściwe, ponieważ również w tym przypadku sygnał nie zostanie odpowiednio przetworzony, co może prowadzić do zniekształceń dźwięku. Użycie AUX IN, z kolei, jest błędne, gdyż to wejście jest przeznaczone do sygnałów liniowych, takich jak dźwięki z odtwarzaczy audio, a nie do instrumentów. Dlatego podstawowym błędem jest nieznajomość różnicy między impedancją sygnałów i niewłaściwe dobieranie wejść w konsolecie mikserskiej, co może skutkować nieodwracalnymi stratami w jakości dźwięku oraz trudnościami w dalszej obróbce nagranych materiałów.