Kwalifikacja: AUD.07 - Realizacja nagłośnień
W którym z wymienionych miejsc podczas imprez plenerowych standardowo umieszcza się stojak z procesorami efektów dźwiękowych?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "Na stanowisku FOH" jest prawidłowa, ponieważ FOH (Front of House) jest kluczowym miejscem podczas imprez plenerowych, gdzie odbywa się mix dźwięku dla publiczności. To stanowisko znajduje się zazwyczaj w odległości od sceny, co pozwala inżynierom dźwięku na lepszą ocenę akustyki i jakości odtwarzanego dźwięku. Stojak z procesorami efektów dźwiękowych, takich jak reverby, delaye czy equalizery, jest umieszczany w tym miejscu, aby umożliwić szybki dostęp do narzędzi niezbędnych do manipulacji dźwiękiem w czasie rzeczywistym. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, efekty dźwiękowe powinny być kontrolowane z miejsca, gdzie dźwięk jest najlepiej słyszalny i zrozumiany, co zapewnia optymalne warunki do ich obsługi. Na przykład podczas koncertu na żywo, inżynier dźwięku może wprowadzać zmiany w efekcie dźwiękowym, aby dostosować brzmienie instrumentów i wokali w odpowiedzi na reakcje publiczności, co jest kluczowe dla jakości całego występu.
Umieszczanie stojaka z procesorami efektów dźwiękowych w pobliżu systemu głośników PA nie jest optymalnym rozwiązaniem, ponieważ miejsce to nie zapewnia odpowiedniego nadzoru nad brzmieniem, które dociera do publiczności. Głośniki PA, jako element systemu nagłośnienia, odpowiadają za dystrybucję dźwięku na dużą przestrzeń, co może powodować, że inżynier dźwięku ma trudności w ocenie jakości dźwięku ze względu na różnice akustyczne w różnych częściach obszaru koncertowego. Zastosowanie procesorów efektów dźwiękowych w tym miejscu może prowadzić do opóźnień w czasie reakcji na zmiany w dźwięku, a także do trudności w optymalizacji ustawień dla różnych utworów. Z kolei umieszczanie takiego sprzętu w pobliżu monitorów scenicznych może wydawać się praktyczne, jednak nie zapewnia to efektywnego zarządzania dźwiękiem dla publiczności. Monitory są przeznaczone głównie dla artystów na scenie, a ich ustawienie blisko procesorów może skomplikować proces miksowania dźwięku, gdyż inżynier dźwięku może być zbyt blisko źródeł dźwięku, co wpłynie na subiektywną ocenę brzmienia. Umiejscowienie sprzętu za kulisami jest zupełnie niepraktyczne: inżynier dźwięku musi mieć bezpośredni dostęp do dźwięku, który jest emitowany na scenie oraz do reakcji publiczności. Te błędne koncepcje mogą prowadzić do sytuacji, w których jakość dźwięku nie spełnia oczekiwań, a to bezpośrednio wpływa na doświadczenia słuchaczy podczas wydarzenia.