Kategorie: Mikrofony i techniki mikrofonowe Obróbka dźwięku
Przycisk LPF (Low Pass Filter) na przedwzmacniaczu mikrofonowym odpowiada właśnie za odcięcie najwyższych częstotliwości w sygnale. Tak w dużym uproszczeniu działa filtr dolnoprzepustowy: przepuszcza sygnały poniżej określonej częstotliwości granicznej, a wycina te wyższe. Najczęściej spotykane LPF w torach mikrofonowych obcina szumy i zakłócenia powyżej pasma użytecznego, co jest szczególnie istotne np. przy nagrywaniu instrumentów, które nie potrzebują szerokiego pasma, albo gdy chcemy zminimalizować obecność niepożądanych sybilantów czy szmerów elektroniki. W praktyce, gdy masz np. mikrofon pojemnościowy i dużo wysokoczęstotliwościowych zanieczyszczeń (albo zbyt wyeksponowaną górę), użycie LPF pozwala to trochę ujarzmić. Z mojego doświadczenia – przy nagrywaniu różnych źródeł dźwięku, szczególnie w amatorskich warunkach, LPF czasem ratuje miks. Co ciekawe, w niektórych konsoletach studyjnych LPF jest używany razem z HPF (filtr górnoprzepustowy) do precyzyjnego „wykrojenia” miejsca w miksie dla danego instrumentu. To jedna z podstawowych technik inżyniera dźwięku – filtry są narzędziem nie tyle do naprawiania, co do kreowania brzmienia już na etapie nagrania. Takie rozwiązania są standardem i praktycznie nieodzownym elementem współczesnych systemów audio.