Wejście oznaczone jako „Phono” to specjalnie przygotowany port audio, przeznaczony do podłączania gramofonów. Wynika to głównie z tego, że sygnał generowany przez wkładki gramofonowe (zarówno MM, jak i MC) jest bardzo słaby i wymaga nie tylko wzmocnienia, ale też korekcji charakterystyki częstotliwościowej według tzw. krzywej RIAA. Bez tej korekcji dźwięk z winyla brzmiałby bardzo płasko, a basy i soprany byłyby mocno zakłócone. Właśnie dlatego na amplitunerach, konsolach mikserskich czy przedwzmacniaczach spotykamy dedykowane wejście Phono, a nie Line czy Mic. Moim zdaniem to jeden z tych detali, które często się przeocza, szczególnie gdy ktoś zaczyna swoją przygodę z audio. Z mojego doświadczenia praktycznego – podłączanie gramofonu do zwykłego wejścia liniowego skutkuje bardzo cichym, zniekształconym dźwiękiem. Standardy branżowe, jak choćby zalecenia AES, zawsze podkreślają, by do źródeł winylowych stosować dedykowane preampy phono z korekcją RIAA. Warto też wiedzieć, że współczesne gramofony czasem mają wbudowany przedwzmacniacz Phono i wtedy można je podpiąć pod Line, ale jeśli nie – zawsze szukaj wejścia oznaczonego „Phono”, bo to jedyna dobra droga, by cieszyć się pełnym, dynamicznym brzmieniem analogowego winyla.
Wiele osób myli wejścia audio, szczególnie na początku przygody z techniką muzyczną. Wejście Mic (mikrofonowe) ma zupełnie inne przeznaczenie – służy do obsługi sygnałów z mikrofonów, które mają bardzo niskie napięcie, ale też inną charakterystykę impedancyjną. Podłączenie gramofonu bezpośrednio do wejścia Mic nie tylko nie zapewni odpowiedniego wzmocnienia, ale też zniekształci sygnał, przez co brzmienie będzie nienaturalne i zniekształcone, a poziom szumów bardzo wysoki. Z kolei wejście Line jest przeznaczone dla urządzeń, które generują sygnały o poziomie liniowym, takich jak odtwarzacze CD, tunery czy komputery. Sygnał z gramofonu jest znacznie słabszy i wymaga korekcji według charakterystyki RIAA, czego wejście Line nie oferuje. To jeden z najczęstszych błędów początkujących – wydaje się, że skoro „Line” jest domyślne, to pasuje do wszystkiego, a przecież tak nie jest. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby, które próbują podłączyć gramofon do wejścia Line, są potem rozczarowane ciszą lub bardzo zniekształconym dźwiękiem. Jeśli chodzi o „Phones”, tutaj sprawa jest prosta – to wyjście słuchawkowe, zupełnie nieprzeznaczone do podłączania żadnych źródeł sygnału, a już na pewno nie gramofonu. Typowa pomyłka to traktowanie wszystkich podobnych nazw jako uniwersalnych, a przecież branża audio jest pełna specyficznych standardów i norm, które warto poznać, żeby uniknąć tak prostych, a jednak kosztownych w skutkach pomyłek. Profesjonalna praktyka zawsze zaleca: podłączaj gramofon do wejścia Phono – tylko wtedy masz pewność, że sygnał zostanie odpowiednio wzmocniony i skorygowany, a brzmienie winyla pozostanie wierne oryginałowi.