Kategorie: Systemy nagłośnieniowe Miksery i routing sygnału
Monitory sceniczne to w praktyce podstawa, jeżeli chodzi o komfort pracy muzyków i wykonawców na scenie. Takie monitory ustawiane są blisko artystów i służą wyłącznie do przekazywania im sygnału audio, który pozwala im precyzyjnie słyszeć samych siebie i pozostałych członków zespołu podczas występu. Dzięki monitorom scenicznym wykonawcy mogą utrzymać rytm, odpowiednio intonować i pilnować dynamiki. W branżowych riderach technicznych wręcz zawsze pojawia się osobna sekcja dotycząca monitoringu scenicznego – tam określa się, jakie miksy i w jakiej liczbie mają być podane na konkretne monitory. Praktyka pokazuje, że bez dobrego odsłuchu wykonawca może po prostu zgubić się dźwiękowo na dużej scenie, zwłaszcza przy głośnym nagłośnieniu przodowym. Moim zdaniem, osoby pracujące przy koncertach powinny znać różnicę między systemem frontowym (PA), a odsłuchem scenicznym – to zupełnie inne tory sygnałowe. Warto też wspomnieć o coraz popularniejszych odsłuchach dousznych (in-ear monitors), ale ich zadanie jest identyczne: dostarczyć artystom precyzyjny odsłuch niezależny od tego, co słyszy publiczność. Tak właśnie monitory sceniczne realizują odsłuch dla wykonawców – i to jest ich główny cel.