Zawód: Technik realizacji nagrań
Kategorie: Formaty i nośniki Parametry audio
Wybór ostatecznego formatu i parametrów pliku dźwiękowego to, moim zdaniem, jeden z najważniejszych momentów w całym procesie pracy z dźwiękiem. To właśnie podczas zapisywania pliku wynikowego decydujesz, czy Twój utwór będzie w formacie WAV, MP3, FLAC, a może jeszcze innym. Wtedy ustawiasz też takie rzeczy jak częstotliwość próbkowania (na przykład 44,1 kHz lub 48 kHz), głębię bitową (16 bitów, 24 bity), ewentualną kompresję i wiele innych detali. Dlatego branżowym standardem jest, żeby na tym etapie być bardzo uważnym – nie raz już widziałem, jak nawet świetne miksy traciły na jakości przez nieprzemyślany eksport. Przykładowo, jeśli nagrywasz muzykę na CD, musisz wyeksportować plik do WAV 16 bitów 44,1 kHz, bo taki jest wymóg płyty. Z kolei do serwisów streamingowych często zaleca się eksport 24 bity i 48 kHz, nawet jeśli finalnie pliki zostaną przekonwertowane, bo zachowuje się wtedy lepszą jakość źródłową. Dobrym zwyczajem jest też przygotowanie kilku wersji pliku: osobno do masteringu, osobno na streaming i osobno do archiwum – to bardzo pomaga uniknąć późniejszych problemów z kompatybilnością. Ustawienia te nie są wybierane automatycznie ani w trakcie montażu, ani podczas masteringu – zawsze musisz świadomie podjąć decyzję tuż przed eksportem. No i pamiętaj: formaty stratne (MP3, AAC) zawsze pogorszą jakość względem bezstratnych (WAV, FLAC), więc jeśli nie musisz, lepiej używaj bezstratnych. W mojej opinii, to właśnie kontrola nad eksportem decyduje o końcowej jakości pliku.