S/PDIF, czyli Sony/Philips Digital Interface Format, to popularny cyfrowy interfejs audio wykorzystywany w urządzeniach konsumenckich, zwłaszcza przy sprzęcie Hi-Fi, kinie domowym i telewizorach. Ograniczenie do maksymalnie 6 kanałów wynika z parametrów technicznych tego złącza. Standard S/PDIF został zaprojektowany przede wszystkim do przesyłania sygnału audio w formacie stereo PCM (czyli tylko dwa kanały), ale dzięki kompresji (np. Dolby Digital lub DTS) możliwe jest przesłanie do sześciu dyskretnych kanałów, czyli tzw. system 5.1. W praktyce oznacza to, że przez jedno złącze S/PDIF da się przesłać nie tylko zwykły dźwięk stereo, lecz również wielokanałowy sygnał przestrzenny, wykorzystywany chociażby w filmach na DVD. Moim zdaniem, warto pamiętać, że S/PDIF nie nadaje się do transmisji większej liczby kanałów – na przykład nie obsłuży pełnego systemu 7.1 ani profesjonalnych formatów studyjnych. Standardy branżowe jasno to określają, więc przy projektowaniu systemów audio lepiej nie zakładać, że przez S/PDIF „przepchniemy” coś więcej niż 6 kanałów. Z mojego doświadczenia wynika też, że wielu użytkowników myli możliwości S/PDIF z dużo bardziej wydajnymi interfejsami, jak HDMI czy ADAT, które pozwalają już na transmisję kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu kanałów. Reasumując – jeśli chcesz przesyłać wielokanałowy dźwięk np. z odtwarzacza Blu-ray do amplitunera przez S/PDIF, musisz liczyć się z tym limitem. Dobrze to mieć na uwadze przy konfiguracji sprzętu domowego.
Często można spotkać się z przekonaniem, że S/PDIF pozwala na transmisję bardzo wielu kanałów audio, nawet kilkunastu czy kilkudziesięciu – to jednak typowy błąd wynikający z mylenia tego interfejsu z bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami, jak HDMI czy protokoły studyjne typu ADAT czy MADI. S/PDIF to stosunkowo prosty standard, który w założeniu miał umożliwiać cyfrowe przesyłanie dźwięku stereo PCM oraz – po wprowadzeniu odpowiednich kodeków kompresujących, takich jak Dolby Digital (AC-3) czy DTS – sygnału 5.1, czyli sześciu kanałów audio w formie bitstrumienia. Nie ma technologicznej możliwości, by przez pojedyncze połączenie S/PDIF przesłać 8, 16 czy tym bardziej 32 niezależne kanały – ograniczeniem jest zarówno przepustowość interfejsu, jak i specyfika standardu. Wielu użytkowników, zwłaszcza mających styczność z nowymi systemami AV, myli S/PDIF z HDMI, które pozwala przesłać nawet 8 czy więcej kanałów niekompresowanego dźwięku. Nadmiarowe oczekiwania wobec S/PDIF mogą też wynikać z niejasnych oznaczeń na sprzęcie lub z niezrozumienia, w jaki sposób kodowane są wielokanałowe strumienie dźwięku. W rzeczywistości S/PDIF przesyła maksymalnie 2 kanały w PCM i do 6 w formatach kompresowanych, co potwierdzają zapisy standardu IEC 60958. Podejścia zakładające przesyłanie 8, 16 czy 32 kanałów po S/PDIF nie mają pokrycia w dokumentacji technicznej i praktyce. Takie błędne wnioski mogą prowadzić do rozczarowań przy projektowaniu domowych instalacji AV czy podczas prób integracji sprzętu różnych producentów. Dlatego zawsze warto sprawdzić dokumentację urządzenia i nie zakładać na wyrost, że S/PDIF obsłuży tyle kanałów, ile by się chciało. To prosty, ale jednak dość ograniczony standard.