Zawód: Technik realizacji nagrań
Kategorie: Obsługa DAW Efekty i procesory
Filtrowanie to absolutna podstawa, jeśli chodzi o eliminację niepożądanych częstotliwości w nagraniu – szczególnie takich jak przydźwięk sieciowy, czyli popularne brumienie 50 Hz (albo 60 Hz w niektórych krajach). W praktyce wykorzystuje się zazwyczaj tzw. filtr grzebieniowy albo filtr Notch (wąskopasmowy filtr wycinający konkretną częstotliwość), który pozwala bardzo precyzyjnie usunąć ten dźwięk bez znacznej utraty jakości całego materiału. Często trzeba dobrać filtr o odpowiednio wąskim zakresie, żeby przypadkiem nie wyciąć przy okazji innych istotnych elementów. No i warto pamiętać, że czasem przydźwięk pojawia się także w postaci harmonicznych (czyli wielokrotności tej częstotliwości) – wtedy najlepiej zastosować kilka filtrów Notch, ustawionych na kolejne harmoniczne: 50, 100, 150 Hz itd. W praktyce studyjnej filtrowanie to podstawowa technika walki z zakłóceniami pochodzącymi z sieci elektrycznej i jest zgodna z dobrymi praktykami branżowymi – praktycznie każdy program DAW, czy to Ableton, Cubase, Pro Tools albo nawet Reaper, ma gotowe narzędzia do tego typu operacji. Moim zdaniem bez umiejętności stosowania filtrów trudno mówić o profesjonalnej postprodukcji dźwięku – to jedna z tych rzeczy, które po prostu się robi, zamiast kombinować z innymi efektami. Filtry są precyzyjne i, przy dobrym ustawieniu, praktycznie nie wpływają negatywnie na resztę miksu.