Zawód: Technik realizacji nagrań
Kategorie: Efekty i procesory Parametry audio
Wartość dobroci filtru, czyli tzw. Q (quality factor), bezpośrednio wpływa na szerokość pasma działania korektora. Im wyższa dobroć (Q), tym bardziej filtr selektywnie działa, a więc obejmuje węższy zakres częstotliwości. Ale uwaga, w pytaniu zostało sprytnie zapytane o najszerszy zakres częstotliwości objęty działaniem korektora, czyli chodzi o najniższą dobroć. W standardach audio i elektroniki ogólnie przyjmuje się, że filtry z niską dobrocią (np. Q=1) mają szerokie pasmo - korygują dużą część spektrum, trochę jakby grzebień o szerokich zębach. Natomiast wysokie wartości Q, na przykład 10 jak w tej odpowiedzi, oznaczają, że korektor wpływa bardzo selektywnie na bardzo wąską część widma – wręcz precyzyjnie "wycina" lub podbija daną częstotliwość. To jest przydatne, gdy chcemy wyeliminować np. pojedynczy, uciążliwy rezonans albo dzwonienie w miksie audio. Z doświadczenia powiem, że w praktycznych aplikacjach audiofilskich czy studyjnych, wysokie Q pozwala na chirurgiczne kształtowanie brzmienia, ale nie nadaje się do szerokich korekt. Można to porównać do precyzyjnej igły zamiast pędzla. Dla szerokiego wpływu na pasmo wykorzystuje się niskie dobroci, a wysokie Q przy precyzyjnych zabiegach. Warto o tym pamiętać, bo wiele osób odruchowo myli szerokość pasma z wartością Q – to taka klasyczna pułapka początkujących. Moim zdaniem, zrozumienie tego mechanizmu bardzo pomaga przy projektowaniu filtrów i korektorów w praktyce.