Zawód: Technik realizacji nagrań
Kategorie: Formaty i nośniki Parametry audio
24-bitowa rozdzielczość bitowa to dziś taki złoty standard w profesjonalnych zastosowaniach dźwiękowych i nie ma w tym przypadku. Im więcej bitów w próbkowaniu sygnału audio, tym mniejszy poziom szumów kwantyzacji – to po prostu matematyka. Szum kwantyzacji wynika z ograniczonej liczby poziomów, na które dzielimy amplitudę sygnału. Przy 8-bitach tych poziomów jest raptem 256, przy 16 już 65 536, a przy 24 bitach aż ponad 16 milionów. Przekłada się to na bardzo dużą dokładność odtworzenia każdego cichego niuansu nagrania, szczególnie jeśli chodzi o dynamikę, np. w muzyce klasycznej czy przy masteringu nagrań. Profesjonalne studia nagraniowe korzystają z 24 bitów właśnie po to, by zachować jak największą szczegółowość i minimalizować artefakty kwantyzacji. Co ciekawe, standardy dystrybucji muzyki, jak CD-Audio, zatrzymały się na 16 bitach, ale w praktyce podczas nagrywania i produkcji używa się 24, a czasem nawet więcej – potem przy eksporcie się to redukuje. Moim zdaniem, jak ktoś poważnie myśli o pracy z dźwiękiem, powinien znać tę zależność. Z mojego doświadczenia różnica najbardziej słyszalna jest przy obróbce wielokrotnej, bo szumy łatwo się kumulują. Minimum 24 bity to już taka solidna podstawa przy profesjonalnej pracy z dźwiękiem, jak i w zastosowaniach audiofilskich.