Zawód: Technik realizacji nagrań
Kategorie: Efekty i procesory Parametry audio
Brickwall limiter to narzędzie, które jeśli chodzi o kontrolowanie szczytowych wartości sygnału audio, jest praktycznie niezastąpione. Działa on w taki sposób, że ustawiasz sobie maksymalny poziom wyjściowy – na przykład -0,1 dBFS – i limiter absolutnie nie pozwoli, żeby jakikolwiek sygnał przekroczył ten próg. Nie ważne, jak głośny materiał mu podeślesz, zawsze zatrzyma wszystko na ustawionym limicie. To bardzo ważne zwłaszcza przy masteringu, gdzie zgodnie ze współczesnymi standardami branżowymi, nie możesz przekraczać 0 dBFS, bo grozi to clippingiem i zniekształceniami cyfrowymi. Osobiście uważam, że dobry brickwall limiter to podstawa każdego łańcucha masteringu – nie tylko pod względem bezpieczeństwa, ale też komfortu pracy. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli robisz muzykę na streaming lub CD, to zawsze warto zostawić sobie malutki margines, czyli na przykład -1 dBFS, bo niektóre serwisy streamingowe lubią robić własne konwersje plików i wtedy pojawiają się nieprzewidywalne szczyty. Brickwall limiter gwarantuje, że nawet ekstremalne transienty nie wyjdą poza ustalony poziom – to jest jego największa zaleta. W codziennej pracy z dźwiękiem widziałem, że tylko brickwall limiter daje taką pewność, bo inne procesory – czy to klasyczne kompresory, czy expander/compander – nie mają tak radykalnego działania. To też kwestia odpowiedzialności, bo wypuszczając gotowy materiał, chcesz mieć pewność, że nigdzie nie pojawi się nieprzyjemny przester przez przypadek.