Kwalifikacja: AUD.09 - Realizacja nagrań dźwiękowych
Zawód: Technik realizacji nagrań
Do usunięcia niskoczęstotliwościowych zakłóceń obecnych podczas nagrania służy potencjometr oznaczony na konsolecie mikserskiej jako
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź HP (High Pass) jest poprawna, ponieważ ten typ filtru pozwala na eliminację niskoczęstotliwościowych zakłóceń, takich jak szumy, trzaski czy inne niepożądane dźwięki, które mogą wpływać na jakość nagrania. Filtr wysokoprzepustowy, jak sama nazwa wskazuje, przepuszcza dźwięki o wyższych częstotliwościach, odcinając te o niższych. W praktyce oznacza to, że stosując potencjometr HP na konsolecie mikserskiej, możemy skutecznie oczyścić sygnał audio, co jest szczególnie istotne w przypadku nagrań wokalnych lub instrumentów, gdzie niskie częstotliwości mogą wprowadzać niepożądane brzmienia. Dobrą praktyką jest stosowanie filtru HP przed procesem miksowania, aby uzyskać czystszy dźwięk. W studiach nagraniowych standardem jest użycie filtru HP na mikrofonach, zwłaszcza w przypadku nagrywania w warunkach, gdzie występują niskie częstotliwości, jak wentylatory czy odgłosy ulicy. Takie podejście skutkuje lepszą jakością dźwięku i ułatwia późniejsze etapy produkcji.
Wybór filtrów HI, MID i LP nie jest właściwy dla eliminacji niskoczęstotliwościowych zakłóceń, ponieważ każdy z tych filtrów ma inny cel w zakresie przetwarzania dźwięku. Filtr HI (High Cut) jest używany do odcinania wysokich częstotliwości, co w praktyce może prowadzić do zubożenia dźwięku, a nie do jego oczyszczenia. Stosowanie go w kontekście usuwania niskoczęstotliwościowych zakłóceń jest błędne, ponieważ nie wpływa na pożądane niskie częstotliwości, a jedynie ogranicza górny zakres pasma. Filtr MID (Midrange) koncentruje się na częstotliwościach średnich, co w związku z jego zastosowaniem nie pozwala na skuteczne usunięcie niskich zakłóceń. W przypadku nagrań, gdzie występują niepożądane dźwięki w dolnym zakresie pasma, filtr MID nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Z kolei filtr LP (Low Pass) działa odwrotnie do HP, przepuszczając niskie częstotliwości i odcinając wysokie. To podejście jest w zupełności sprzeczne z założeniem eliminacji niskoczęstotliwościowych zakłóceń, ponieważ takie filtry mogą podkreślać dźwięki o niskiej częstotliwości, co tylko pogorszy jakość nagrania. Warto pamiętać, że skuteczne przetwarzanie dźwięku wymaga zrozumienia działania różnych typów filtrów i ich właściwego zastosowania w różnych sytuacjach nagraniowych.