Kwalifikacja: AUD.09 - Realizacja nagrań dźwiękowych
Zawód: Technik realizacji nagrań
Jak zmienia się głośność dźwięku przy podwojeniu odległości od punktowego źródła dźwięku?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że głośność dźwięku maleje o 6 dB przy podwojeniu odległości od punktowego źródła dźwięku, jest prawidłowa z kilku powodów. Zgodnie z prawem odwrotności kwadratu, natężenie dźwięku, a tym samym jego głośność, zmienia się odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu odległości od źródła dźwięku. Oznacza to, że jeśli oddalamy się od źródła dźwięku dwukrotnie, to natężenie dźwięku maleje czterokrotnie. Każde zmniejszenie natężenia dźwięku o połowę powoduje spadek głośności o 3 dB. Dlatego w przypadku podwojenia odległości od źródła dźwięku, ilość spadków o 3 dB wynosi dwa, co daje łącznie 6 dB. Ta zasada jest kluczowa w akustyce i jest wykorzystywana w inżynierii dźwięku, projektowaniu systemów nagłośnieniowych, a także w architekturze, aby zapobiegać akustycznym problemom w przestrzeniach publicznych. Warto pamiętać, że zmiana głośności jest odczuwalna przez ludzi, a różnice w poziomie dźwięku rzędu 3 dB są uważane za zauważalne przez przeciętnego słuchacza.
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z niepełnego zrozumienia zasady, według której głośność dźwięku zmienia się w zależności od odległości od źródła. W przypadku, gdy zjawisko akustyczne opiera się na prawie odwrotności kwadratu, każdy wzrost odległości skutkuje spadkiem natężenia dźwięku proporcjonalnie do kwadratu odległości. Na przykład, gdy odległość od źródła dźwięku wzrasta dwukrotnie, natężenie dźwięku spada do jednej czwartej wartości początkowej. To przekłada się na spadek głośności o 6 dB, a nie jak sugerują inne odpowiedzi. Wiele osób myli pojęcia dB z innymi miarami, przez co mogą sądzić, że zmiana o 3 dB lub 12 dB byłaby adekwatna w tym kontekście. Błędnie zakładają, że każdy spadek o 3 dB następuje tylko przy jednostkowej zmianie odległości, co prowadzi do nieporozumień. Warto wiedzieć, że dB to skala logarytmiczna, w której każda jednostka oznacza pewną wielkość energii akustycznej. Na przykład, spadek o 12 dB oznaczałby czterokrotne zmniejszenie natężenia dźwięku w skali logarytmicznej, co nie jest zgodne z rzeczywistością przy podwojeniu odległości. Dlatego kluczowe jest zrozumienie konceptualnych różnic między różnymi zmianami w natężeniu dźwięku oraz ich wpływem na odczucia słuchowe.