Kwalifikacja: AUD.09 - Realizacja nagrań dźwiękowych
Zawód: Technik realizacji nagrań
W którym miejscu należy ustawić mikrofon, aby zarejestrować jak największą ilość harmonicznych podczas nagrywania gitary akustycznej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Ustawienie mikrofonu pomiędzy 12 progiem a otworem rezonansowym gitary akustycznej to sprawdzona technika, która pozwala zarejestrować bogaty zestaw harmonicznych. To właśnie w tym miejscu dźwięk wydobywający się z instrumentu ma optymalne właściwości akustyczne. W okolicy 12 progu dźwięk ma już rozwinięte harmoniczne, a jednocześnie wciąż jest pod wpływem rezonansu pudła akustycznego. Dzięki temu mikrofon uchwyci pełnię tonalności gitary, prezentując zarówno ciepłe brzmienie basów, jak i wyraziste soprany. Dobrą praktyką jest także wykorzystywanie mikrofonów pojemnościowych, które często lepiej oddają subtelności brzmienia instrumentu. Przykładowo, nagranie z tego miejsca w połączeniu z dobrym preampem może dać fenomenalne efekty w produkcji muzycznej, szczególnie w gatunkach akustycznych. Pamiętaj, że każda gitara może brzmieć inaczej, więc eksperymentowanie z pozycjonowaniem mikrofonu jest kluczowe, ale miejsce pomiędzy 12 progiem a otworem rezonansowym to solidna baza do pracy. Nie zapominaj też o akustyce pomieszczenia, bo to wpływa na końcowy efekt nagrania.
Ustawienie mikrofonu bezpośrednio nad otworem rezonansowym, przy główce gitary czy przy mostku nie jest zalecane, gdyż może prowadzić do niepożądanych efektów akustycznych. Mikrofon umieszczony nad otworem rezonansowym rejestruje zbyt duże natężenie dźwięku, co może skutkować zniekształceniem brzmienia. Otwór rezonansowy jest miejscem, w którym dźwięk jest najsilniejszy, ale jego pełne spektrum harmonicznych jest tam mniej wyraźne, a w nagraniach często ujawnia się nieprzyjemny efekt „muddy” – zbytniego zamulenia w brzmieniu. Ustawienie mikrofonu przy główce gitary również nie jest optymalne, ponieważ w tej pozycji dźwięk jest bardziej bezpośredni, ale brakuje mu pełni tonów i akustycznego kontekstu, co może prowadzić do płaskiego nagrania. Z kolei umiejscowienie mikrofonu przy mostku skupia się na dźwięku wydobywającym się z samej struny, co odbiera akustycznym elementom instrumentu, takim jak pudło rezonansowe, ich naturalne brzmienie. Warto pamiętać, że instrumenty akustyczne powinny być rejestrowane w taki sposób, by uchwycić ich pełne brzmienie; a więc w miejscach, które najlepiej eksponują zarówno struny, jak i pudło gitary. Te błędne podejścia często prowadzą do frustracji w procesie nagrywania, ponieważ uzyskiwane efekty dźwiękowe są nie satysfakcjonujące, co może być wynikiem nieprzemyślanego pozycjonowania mikrofonu.