Kwalifikacja: PGF.07 - Wykonywanie przekazu reklamowego
Zawód: Technik reklamy
Grafik otrzymał zlecenie wykonania logotypu w kolorze czarnym. Które składowe chromatyczne odpowiadają barwie czarnej w przestrzeni barw CMYK?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Barwa czarna w przestrzeni barw CMYK charakteryzuje się ustawieniem wartości na poziomie CMYK (0, 0, 0, 100). Dlaczego tak jest? W systemie CMYK, który jest używany głównie w drukarstwie, cztery kolory: cyjan (C), magenta (M), żółty (Y) i czarny (K) są używane do uzyskania pełnej palety barw. Czarny tusz, oznaczany jako K od 'Key' (co znaczy 'kluczowy'), jest używany przede wszystkim dlatego, że mieszanie trzech innych kolorów w dużych ilościach daje marną jakość i niepraktyczne efekty w druku. Gdybyśmy próbowali uzyskać czerń poprzez zmieszanie cyjanu, magenty i żółtego, wynik byłby często brudny, a kolory nie byłyby tak głębokie. Czarny atrament jest też bardziej ekonomiczny, co jest kluczowe w przypadku dużych nakładów w druku offsetowym. Inne zastosowanie CMYK w codziennej pracy grafika polega na tym, że używając 100% czerni, można uzyskać wyraźny kontrast i ostrość projektów. To właśnie dlatego, w profesjonalnym druku, stosowanie czystego czarnego tuszu to standardowa praktyka. Dodatkowo, stosowanie czerni w ten sposób ułatwia kalibrację i kontrolę jakości w procesach drukarskich.
Każda z pozostałych odpowiedzi zawiera pewne błędne założenia dotyczące przestrzeni barw CMYK. Na początek, warto zrozumieć, że przestrzeń CMYK jest modelem subtraktywnym, co oznacza, że zaczyna się od białej powierzchni (jak papier) i dodaje się atramenty, by blokować światło i tworzyć kolory. Kiedy wybieramy CMYK (0, 0, 100, 0), mówimy o pełnym żółtym, bez domieszki innych kolorów, co w żadnym przypadku nie może być czarne – to typowy błąd polegający na myleniu intensywności koloru z jego ciemnością. CMYK (100, 0, 0, 0) to pełny cyjan, który również nie ma nic wspólnego z czernią. Warto pamiętać, że czarny to nie mieszanka wszystkich kolorów w CMYK – to jest błąd, który czasem wynika z mylnego porównania z modelem RGB, gdzie mieszanie wszystkich daje biel. Kolejna zła odpowiedź to CMYK (0, 100, 0, 0), co daje pełny magenta. Taki odcień jest często używany w projektach graficznych, ale nie jako kolor czarny. Pomieszanie tych wartości bierze się z podstawowego nieporozumienia co do natury i funkcji czarnego w procesie drukowania. Czasem mylimy model CMYK z RGB, ale różnica jest fundamentalna: RGB jest addytywny, a CMYK subtraktywny. Wiedza na temat działania tych kolorów jest kluczowa dla każdego, kto zajmuje się projektowaniem graficznym i drukiem, ponieważ pozwala unikać błędów w projektach i zapewniać ich właściwe odwzorowanie na papierze.