Plastelina to materiał, który doskonale nadaje się do tworzenia modeli niewielkich rozmiarów o skomplikowanych kształtach. Jej plastyczność i możliwość formowania sprawiają, że jest idealna do detali, co jest szczególnie ważne w rzemiośle artystycznym i projektowaniu. Plastelina jest materiałem, który nie wysycha, co umożliwia długotrwałą pracę nad modelami bez obawy o ich zniszczenie. Przykładowo, w modelarstwie do tworzenia prototypów czy w ceramice do formowania detali przed ich odlewem, plastelina stanowi doskonały wybór. W branży filmowej i teatralnej używana jest do tworzenia masek, figur oraz modeli postaci, co pokazuje jej szerokie zastosowanie. Warto również zauważyć, że plastelina jest dostępna w różnych kolorach, co umożliwia łatwe odzwierciedlenie złożonych projektów. Używanie plasteliny w procesie prototypowania jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie designu, gdzie iteracyjność i możliwość wprowadzania zmian są kluczowe dla sukcesu projektu.
Zastosowanie gipsu do tworzenia modeli o skomplikowanych kształtach może prowadzić do licznych problemów. Gips, choć jest materiałem stosunkowo łatwym do formowania, ma tendencję do szybkiego wysychania i twardnienia, co ogranicza czas, jaki mamy na jego obróbkę. W praktyce, jeśli model wymaga poprawek, gips może być trudny do modyfikacji, co jest niekorzystne, szczególnie w kontekście prototypowania. W przypadku gliny, chociaż jest to materiał plastyczny, to w procesie wypalania traci znaczną część swoich właściwości plastycznych. Ponadto, glina wymaga odpowiednich warunków do wysychania i wypalania, co sprawia, że jest mniej praktyczna dla niewielkich modeli o skomplikowanych kształtach, które wymagają szybkiej i efektywnej obróbki. Modelina, podobnie jak plastelina, jest materiałem syntetycznym, jednak w odróżnieniu od plasteliny, twardnieje po podgrzaniu, co może ograniczyć jej zastosowanie do jednorazowych projektów. Warto podkreślić, że niektóre materiały, takie jak gips czy glina, są bardziej odpowiednie do tworzenia większych, prostszych form, a nie skomplikowanych modeli. Stąd wynika, że wybór odpowiedniego materiału do modelowania powinien być uzależniony od specyfiki projektu i celu, jaki chcemy osiągnąć.