Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BUD.23 Pytanie 1
Wykonywanie i renowacja detal…

Konsystencja zaprawy cementowo-wapiennej używanej do spoinowania zewnętrznych okładzin kamiennych powinna być

A. ciekła
B. sypka
C. wilgotna
D. plastyczna
BUD.23 Pytanie 2
Wykonywanie i renowacja detal…

Przed rozpoczęciem robót ciągnionych, całkowity wzornik powinien zostać zabezpieczony przed przyczepnością do zaprawy poprzez pokrycie

A. formaliną
B. smarem stearynowo-naftowym
C. pokostem
D. lakierem szelakowym
BUD.23 Pytanie 3
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakie narzędzie należy używać do precyzyjnego usuwania drobnych elementów z powierzchni ozdobnych?

A. Skalpel konserwatorski
B. Młotek gumowy
C. Szczotka druciana
D. Wiertło stożkowe
BUD.23 Pytanie 4
Wykonywanie i renowacja detal…

Elementy dekoracyjne detali architektonicznych powinny być szlifowane dopiero po wycięciu ich konturów za pomocą

A. grota
B. groszkownika
C. gradziny
D. dłuta
BUD.23 Pytanie 5
Wykonywanie i renowacja detal…

Co jest najważniejszym krokiem w przygotowaniu formy silikonowej do odlewania?

A. Zastosowanie środka antyadhezyjnego
B. Pokrycie tłuszczem
C. Podgrzewanie formy
D. Naniesienie lakieru ochronnego
BUD.23 Pytanie 6
Wykonywanie i renowacja detal…

Klinowo-klejowe formy kombinowane wykorzystuje się podczas tworzenia modeli

A. gdzie płaszcz działa jako element stabilizujący
B. zawierających elementy rzeźbione oraz dużą ilość gładkich powierzchni
C. lustrzanych
D. obracających się
BUD.23 Pytanie 7
Wykonywanie i renowacja detal…

Aby uzyskać odcisk z elementu architektonicznego o płaskiej formie oraz prostym i niekomplikowanym kształcie przestrzennym, trzeba zastosować

A. gliny
B. żelatyny
C. kleju
D. gipsu
BUD.23 Pytanie 8
Wykonywanie i renowacja detal…

Aby uzyskać odcisk z elementu płaskiego, niezbyt głęboko rzeźbionego i pozbawionego podcięć, należy zastosować

A. modelinę
B. plastelinę
C. stearynę
D. glinę
BUD.23 Pytanie 9
Wykonywanie i renowacja detal…

Uszkodzenia w odlewach gipsowych w formie raków oraz wszelkie inne defekty powstałe przy demontażu formy, należy reparować poprzez

A. szpachlowanie mieszanką gipsem z dodatkiem mikrowłókien i wyszlifowanie
B. uzupełnienie zaczynem gipsowym z tego samego zarobu i wyretuszowanie
C. uzupełnienie ciastem wapiennym z domieszką gipsu oraz wyszlifowanie
D. szpachlowanie świeżo sporządzonym zaczynem gipsowym oraz wyretuszowanie
BUD.23 Pytanie 10
Wykonywanie i renowacja detal…

Ornament w stylu "wolich oczu" powinien być wykonany jako

A. rzeźbiony w twardniejącym gipsie
B. formowany z użyciem narzutu
C. kombinowany – metodą ciągnienia oraz modelowania w glinie
D. profil ciągniony z gipsu
BUD.23 Pytanie 11
Wykonywanie i renowacja detal…

Do łączenia okładzin z kamienia obecnie wykorzystuje się specjalistyczne mieszanki na bazie wapnia

A. gaszonego
B. palonego
C. hydratyzowanego
D. trasowego
BUD.23 Pytanie 12
Wykonywanie i renowacja detal…

Patynę, która przypomina kość słoniową, uzyskuje się przez pokrycie nasyconego dwukrotnie roztworem bielonego szelaku w spirytusie odlewu?

A. pasta z wosku pszczelego z terpentyną
B. wosk z dodatkiem zielonego pigmentu
C. pasta woskowa z dodatkiem ochry
D. bejcą orzechową rozpuszczoną w roztworze szelaku
BUD.23 Pytanie 13
Wykonywanie i renowacja detal…

Powierzchnia wapienno-gipsowa, na której ma być wykonana sztukateria z narzutu, powinna być

A. gładka i wilgotna
B. ponacinana i wilgotna
C. gładka i sucha
D. ponacinana i sucha
BUD.23 Pytanie 14
Wykonywanie i renowacja detal…

Jaką metodę należy zastosować do usunięcia warstwy biologicznej z powierzchni kamienia podczas renowacji?

A. Metodę parową
B. Szlifowanie mechaniczne
C. Piaskowanie ciśnieniowe
D. Chemiczne wytrawianie
BUD.23 Pytanie 15
Wykonywanie i renowacja detal…

Bonie na powierzchni tynku wykonuje się metodą

A. rzeźbiarską
B. robót ciągnionych
C. formowania z narzutu
D. odlewniczą
BUD.23 Pytanie 16
Wykonywanie i renowacja detal…

Jak określa się technikę wypełniania ubytków w powierzchni piaskowca przy użyciu masy z sztucznego kamienia?

A. Flekowanie
B. Fugowanie
C. Kitowanie
D. Sztukowanie
BUD.23 Pytanie 17
Wykonywanie i renowacja detal…

Kamienne elementy architektoniczne, które są osłabione i zwietrzałe na powierzchni, można wzmocnić poprzez konsolidację

A. roztworami alkoholi
B. związkami silikonowymi
C. żywicami akrylowymi
D. klejami glutenowymi
BUD.23 Pytanie 18
Wykonywanie i renowacja detal…

Podłoże wykonane z wapnia i gipsu, które ma być wykorzystane do tworzenia sztukaterii za pomocą ręcznego formowania świeżej zaprawy, powinno charakteryzować się

A. szorstką powierzchnią i być wilgotne
B. gładką powierzchnią i być suche
C. szorstką powierzchnią i być suche
D. gładką powierzchnią i być wilgotne
BUD.23 Pytanie 19
Wykonywanie i renowacja detal…

Do tworzenia gipsowego odlewu modelu wyprodukowanego z używa się form straconych

A. elementu o małych rozmiarach oraz spłaszczonej postaci
B. drewna o dużych wymiarach i skomplikowanej formie
C. płaskiego fragmentu kamienia
D. gliny lub plasteliny
BUD.23 Pytanie 20
Wykonywanie i renowacja detal…

Formy klejowe pokrywa się wodnym rozwiązaniem ałunu potasowo-glinowego w celu

A. opóźnienia procesu wiązania kleju
B. uzyskania odporności na działanie wody
C. utwardzenia formy
D. zredukowania pęcznienia formy
BUD.23 Pytanie 21
Wykonywanie i renowacja detal…

Jeśli płyty kamiennej okładziny są montowane na pełną zalewkę i mają powierzchnię do 0,6 m², to powinny być wyposażone w co najmniej

A. 2 punkty zakotwienia
B. 3 punkty zakotwienia
C. 4 punkty zakotwienia
D. 1 punkt zakotwienia
BUD.23 Pytanie 22
Wykonywanie i renowacja detal…

Wielobarwna dekoracja malarska przeznaczona do zdobienia ścian, sufitów oraz rzeźb, wykorzystywana w celach dekoracyjnych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, która przedstawia świętych oraz sceny związane z religią, nazywa się polichromią?

A. figuralną
B. architektoniczną
C. sztukatorską
D. ornamentalną
BUD.23 Pytanie 23
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakiego materiału używa się do produkcji form klejowych?

A. roztwór alkaiczny
B. silikon kauczukowy
C. lateks
D. żelatyna techniczna
BUD.23 Pytanie 24
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakiego wzoru należy użyć do formowania łuku sklepienia?

A. Kątowny
B. Pierścieniowy
C. Zawiasowy
D. Zwężający
BUD.23 Pytanie 25
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakie materiały wykorzystuje się do tworzenia modeli o małych rozmiarach, ale o złożonych kształtach?

A. glina
B. zaczyn gipsowy
C. modelina
D. plastelina
BUD.23 Pytanie 26
Wykonywanie i renowacja detal…

Aby stworzyć modele obrotowe, konieczne jest użycie

A. sztalugi
B. prowadnicy
C. wzornika
D. kawaleta
BUD.23 Pytanie 27
Wykonywanie i renowacja detal…

Aby usunąć plamy ze smarów i olejów z powierzchni granitu, powinno się zastosować tampony zwilżone

A. wodą destylowaną
B. benzyną lakową
C. kwasem solnym
D. benzyną ekstrakcyjną
BUD.23 Pytanie 28
Wykonywanie i renowacja detal…

Zamiast kamiennego gzymsu można wykonać żelbetowy rdzeń gzymsu i przymocować do niego okładziny kamienne przy użyciu

A. wkrętów
B. siatek drucianych
C. kotew stalowych
D. haków
BUD.23 Pytanie 29
Wykonywanie i renowacja detal…

Do prac renowacyjnych, dotyczących odnowienia gzymsów dekoracyjnych na ścianach wewnętrznych w obiekcie sakralnym na wysokości około 8-14 m, konieczne jest zastosowanie rusztowania?

A. stojakowego
B. nożycowego
C. wiszącego
D. kozłowego
BUD.23 Pytanie 30
Wykonywanie i renowacja detal…

Pierwszym krokiem w procesie konserwacji obiektu zabytkowego powinno być

A. przeprowadzenie oceny stanu technicznego zabytku
B. odpowiednie oczyszczenie obiektu
C. ochrona konstrukcji budynku
D. przygotowanie wskazówek dla użytkownika
BUD.23 Pytanie 31
Wykonywanie i renowacja detal…

Podczas naprawy ubytków elementów kamiennych metodą flekowania gniazda oraz fleki powinny

A. być wykonane z różnych typów materiałów kamiennych
B. mieć uwarstwienie w kierunku przeciwnym
C. posiadać uwarstwienie w tym samym kierunku
D. mieć luźne połączenie spoiny łączącej
BUD.23 Pytanie 32
Wykonywanie i renowacja detal…

W celu oceny kondycji elementów sztukatorskich detali architektonicznych, rysunki inwentaryzacyjne powinny być wykonane w skali

A. 1:50
B. 1:30
C. 1:40
D. 1:20
BUD.23 Pytanie 33
Wykonywanie i renowacja detal…

Ostatnim krokiem w procesie tworzenia karnesu jest

A. oszlifowanie profilu
B. grotowanie fazy oraz wykończenie zaokrągleń
C. wykonanie szablonowania
D. przeprowadzenie sfazowania
BUD.23 Pytanie 34
Wykonywanie i renowacja detal…

Podczas naprawy uszkodzonego elementu kamiennego metodą flekowania, co należy zrobić?

A. wymaga to wykuwania uszkodzenia i wypełnienia go gęstoplastyczną zaprawą wapienno-cementową
B. konieczne jest obrysowanie uszkodzenia według prostokąta, jego wykuwanie oraz wklejenie nowego fragmentu
C. trzeba wypełnić wcześniej oczyszczony ubytek mieszanką na bazie żywic epoksydowych
D. należy usunąć cały uszkodzony element kamienny i zamontować nowy o takich samych wymiarach
BUD.23 Pytanie 35
Wykonywanie i renowacja detal…

Kolorowe zakończenie ornamentu kamiennego przy pomocy tzw. brązowania polega na

A. pomalowaniu brązowym lakierem nitro
B. barwnym wykończeniu pigmentem z umbry naturalnej
C. pomalowaniu farbą olejną w kolorze brązowym
D. przyklejeniu prawdziwego brązu w proszku
BUD.23 Pytanie 36
Wykonywanie i renowacja detal…

Do uzupełniania ubytków na powierzchni kamieni nieporowatych używa się kitów na bazie żywic

A. epoksydowych
B. silikonowych
C. wikolowych
D. cyjanopanowych
BUD.23 Pytanie 37
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakie z poniższych narzędzi do sztukaterii należy wykorzystać do przycięcia krawędzi gipsowego odlewu ornamentu?

A. Nóż
B. Rylec
C. Skrobak
D. Wygładzacz
BUD.23 Pytanie 38
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakiego rodzaju impregnacji nie powinno się stosować do wtórnego połączenia struktury wewnętrznej piaskowca, uszkodzonej w wyniku dezintegracji granulacyjnej?

A. Powierzchniowej
B. Ciśnieniowej
C. Elektroosmotycznej
D. Grawitacyjnej
BUD.23 Pytanie 39
Wykonywanie i renowacja detal…

Jaki jest podstawowy składnik mieszanki stosowanej w renowacji murów ceglanych?

A. Glinka kaolinowa
B. Piasek kwarcowy
C. Wapno hydratyzowane
D. Cement portlandzki
BUD.23 Pytanie 40
Wykonywanie i renowacja detal…

Kolejność działań technologicznych podczas ręcznego wykuwania w technice wklęsłego reliefu znaków graficznych na kamiennych powierzchniach przedstawia się następująco:

A. nacięcie powierzchni w odległości 1+2 mm od każdego znaku, zgrubne wygrotowanie przestrzeni pomiędzy znakami, wyrobienie znaków ukośnie do dna
B. nakłucie powłoki w centrum każdego znaku, zgrubne wykucie znaku 10 mm dłutem, wyrobienie znaków klinowo aż do konturu, ukształtowanie naroży i zaokrągleń
C. wydłutowanie powłoki w centrum każdego znaku, zgrubne wykucie znaku 10 mm dłutem, wyrobienie znaków lekko ukośnie aż do dna, wykucie okrągłych obszarów
D. nacięcie powierzchni w odległości 1+2 mm od każdego znaku, wygrotowanie przestrzeni pomiędzy znakami, wyrobienie naroży i zaokrągleń