Użycie wody wapiennej do wzmacniania sztukaterii wapiennej jest standardową praktyką w budownictwie, ponieważ woda wapienna działa jako wiązanie, które poprawia trwałość i stabilność elementów dekoracyjnych. Woda wapienna, zawierająca rozpuszczony wodorotlenek wapnia, penetruje strukturę elementu, co pozwala na lepsze wzmocnienie i zapobiega pękaniu. Zastosowanie tej metody jest zgodne z zasadami konserwacji i renowacji zabytków, gdzie istotne jest zachowanie oryginalnych materiałów. W praktyce, nasycenie elementu wodą wapienną wspomaga również proces karbonatyzacji, który jest kluczowy dla utwardzania wapnia oraz zapewnienia odporności na czynniki atmosferyczne. Warto zaznaczyć, że należy stosować odpowiednie proporcje i techniki aplikacji, aby osiągnąć optymalne rezultaty, a także unikać nadmiernego nasycenia, które mogłoby prowadzić do problemów z odparowaniem. Dodatkowo, woda wapienna może być stosowana przy naprawach i uzupełnieniach sztukaterii, co czyni ją uniwersalnym materiałem w praktykach konserwatorskich.
Wybór innych substancji, takich jak woda barytowa, pokost na ciepło czy szelak w spirytusie, nie jest właściwy w kontekście wzmacniania sztukaterii wapiennej. Woda barytowa, choć używana w niektórych procesach budowlanych, ma właściwości, które nie sprzyjają trwałości elementów wapiennych, ponieważ baryt tworzy ciężkie osady, co może prowadzić do uszkodzeń strukturalnych. Pokost na ciepło, będący materiałem olejnym, nie wchodzi w reakcje chemiczne z wapnem, co jest kluczowe dla poprawy jego właściwości. Może on pogorszyć oddychalność materiału, co jest niekorzystne w kontekście wilgoci. Szelak w spirytusie, z kolei, jest substancją o wysokiej zawartości organicznej, która nadaje się głównie do wykończeń i nie zapewnia odpowiedniego wzmocnienia strukturalnego elementów wapiennych. Typowym błędem myślowym jest sądzenie, że substancje niszczące naturalny cykl wapnia, jak np. pokost czy szelak, mogą przynieść korzyści w kontekście renowacji. W rzeczywistości, poprawne wzmacnianie sztukaterii wapiennej wymaga wyboru materiałów, które są zgodne z ich chemicznymi i fizycznymi właściwościami, co jest kluczowe dla ich długowieczności i zachowania autentyczności w kontekście zabytków.