Barwniki stosowane w technice fresku muszą być odporne na działanie alkaliów, ponieważ freski są narażone na kontakt z różnymi substancjami chemicznymi oraz zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Alkaliczne pH, które występuje w świeżym tynku, może prowadzić do degradacji barwników, co skutkuje blaknięciem kolorów oraz naruszeniem struktury malowidła. Właściwy dobór barwników, takich jak naturalne pigmenty, które są stabilne w środowisku alkalicznym, jest kluczowy dla trwałości dzieła. W praktyce, artysta często wykorzystuje barwniki mineralne, takie jak ochra czy sienna, które wykazują wysoką odporność na działanie alkaliów, co zostało potwierdzone w badaniach i standardach konserwatorskich. Dobrze dobrane pigmenty zapewniają, że fresk przetrwa długie lata, zachowując swoje pierwotne walory estetyczne. Ponadto, stosowanie odpowiednich technik aplikacji oraz przestrzeganie zasad konserwacji fresków jest niezbędne dla ochrony kolorów i ich intensywności.
Zrozumienie przyczyn, dla których niektóre odpowiedzi są błędne, jest kluczowe dla efektywnego uczenia się o technikach malarskich, w tym o freskach. Wybór wody jako kluczowego czynnika wpływającego na barwniki freskowe jest błędny, ponieważ odpowiednio dobrane pigmenty muszą być przede wszystkim odporne na alkaliczność, a nie na wodę. Freski są malowane na mokrym tynku, który po wyschnięciu staje się alkaliczny, co czyni to środowisko istotnym zagrożeniem dla barwników. Fluaty, będące solami fluoru, nie stanowią istotnego zagrożenia dla pigmentów freskowych, ponieważ ich obecność w środowisku nie jest typowa w kontekście malarskim. Kwasowość, chociaż ważna, nie jest głównym czynnikiem atakującym farby freskowe w kontekście ich trwałości. Wiele barwników może wykazywać pewną odporność na kwasy, jednak to ich reakcja z alkalicznymi substancjami w tynku jest bardziej krytyczna. Typowym błędem myślowym jest skupienie się na jednym czynniku, zapominając o całościowym kontekście chemicznym, w jakim barwniki są używane. Zrozumienie chemii pigmentów oraz ich interakcji z różnymi substancjami jest niezbędne, aby podejmować świadome decyzje dotyczące materiałów wykorzystywanych w technice fresku.