Stal jest materiałem, który charakteryzuje się wysoką odpornością na obróbkę w wysokotemperaturowych warunkach, co czyni ją idealnym wyborem w kontekście metod płomieniowych. W przypadku renowacji elementów konstrukcyjnych, stal wykazuje dużą wytrzymałość, co pozwala na zachowanie jej integralności strukturalnej nawet przy grubości ścianek powyżej 4 mm. W przemyśle budowlanym stal jest szeroko stosowana ze względu na swoje właściwości mechaniczne i łatwość w obróbce. Przykłady zastosowania stali to konstrukcje nośne budynków, mostów oraz elementy maszyn. Stal jest również zgodna z wieloma standardami jakości, takimi jak ISO 9001, które podkreślają jej znaczenie w branży. Warto także zaznaczyć, że procesy renowacyjne wymagają precyzyjnego doboru materiałów, a stal jest często wybierana ze względu na swoje właściwości tzw. 'odporności na zmęczenie', co jest kluczowe w długoterminowej eksploatacji elementów konstrukcyjnych.
Wybór mosiądzu, miedzi lub aluminium jako materiału w kontekście opisanego zjawiska obróbki płomieniowej jest nieuzasadniony z technicznego punktu widzenia. Mosiądz, będący stopem miedzi i cynku, charakteryzuje się niższą temperaturą topnienia, co sprawia, że w warunkach intensywnego ogrzewania łatwo ulega deformacji lub uszkodzeniu. Miedź, mimo że jest doskonałym przewodnikiem ciepła, również nie jest materiałem odpowiednim do obróbki przy użyciu płomienia, ponieważ jej temperatura topnienia wynosi około 1,085°C, co jest niewystarczające w kontekście trwałej obróbki. Aluminium, z drugiej strony, jest materiałem o bardzo niskiej gęstości i temperaturze topnienia na poziomie około 660°C, co czyni go niemal niemożliwym do użycia w procesach wymagających zastosowania płomienia w przypadku grubszych elementów. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych materiałów, wynikają z mylenia ich właściwości estetycznych lub lekkich z zaletami w kontekście obróbki termicznej. Zrozumienie różnic w temperaturze topnienia oraz właściwości mechanicznych tych materiałów jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji w projektowaniu i renowacji elementów konstrukcyjnych.