Po utrwaleniu pudrujących i łuszczących się partii polichromii wykonanej na drewnianym stropie techniką klejową przystępuje się do usuwania występujących na niej zabrudzeń przy użyciu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Użycie miękkich gum do usuwania zabrudzeń z polichromii wykonanej techniką klejową na drewnianym stropie jest zalecane ze względu na ich delikatność i skuteczność. Miękkie gumy, znane także jako gumy do polerowania, nie tylko skutecznie usuwają zanieczyszczenia, ale również minimalizują ryzyko uszkodzenia powierzchni, co jest kluczowe przy konserwacji zabytków. Dzięki ich elastyczności można dotrzeć do trudno dostępnych miejsc, a także precyzyjnie kontrolować siłę nacisku. W praktyce, sprzęt ten jest często stosowany w pracach konserwatorskich, gdzie ochrona oryginalnych warstw malarskich i strukturalnych jest priorytetem. Ważne jest również, aby używać gum odpowiednich do danej powierzchni, co zapewnia skuteczne działanie oraz zgodność z dobrą praktyką konserwatorską. W kontekście polichromii, ich użycie pozwala na zachowanie integralności estetycznej i wartości historycznej obiektu, co jest zgodne z normami konserwatorskimi i etyką zawodową.
Zastosowanie roztworów rozpuszczalników organicznych do czyszczenia polichromii na drewnianym stropie jest nieodpowiednie z kilku powodów. Rozpuszczalniki organiczne mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia zarówno w obrębie substancji klejowej, jak i w samej polichromii, co prowadzi do zniekształcenia kolorów i struktury malarskiej. Często zawierają one substancje chemiczne, które mogą rozpuszczać spoiwa użyte w malarstwie, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku technik klejowych, które są wrażliwe na działanie chemikaliów. Użycie szczotek nylonowych może być również problematyczne, gdyż twarde włosie może zarysować powierzchnię polichromii, co prowadzi do uszkodzeń mechanicznych i utraty materiału malarskiego. Z kolei miękkie gumy, które są zalecane, gwarantują delikatne usunięcie zanieczyszczeń bez ryzyka dla oryginalnej powierzchni. Roztwory wodne środków oczyszczających, choć mogą być stosowane w niektórych kontekstach, nie zawsze są odpowiednie dla polichromii wykonanych techniką klejową, gdyż woda może wniknąć w strukturę drewna, powodując jego pęcznienie i uszkodzenia. Często, wybór nieodpowiednich metod czyszczenia wynika z braku zrozumienia właściwości materiałów oraz wpływu, jaki mają na zachowanie dzieł sztuki. Dlatego ważne jest, aby podczas konserwacji korzystać z sprawdzonych metod, które zostały ugruntowane w praktyce i są zgodne z etyką zawodową konserwatorów.