Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BUD.24 Pytanie 41
Prowadzenie prac renowatorski…

Do eliminacji gipsowych, ciemnych osadów z powierzchni wapieni lekkich, marmurów oraz piaskowców o lepiszczu węglanowym wykorzystuje się roztwory wodne

A. kwasu solnego
B. węglanu amonowego
C. wodorotlenku sodu
D. kwasu azotowego
BUD.23 Pytanie 42
Wykonywanie i renowacja detal…

Proces ręcznego wykuwania zaplanowanego tekstu w metodzie reliefu wypukłego na przygotowanej powierzchni kamiennego elementu powinien rozpocząć się od

A. nakłucia centrum każdej litery
B. wykuwania obszaru wokół liter
C. zgrubnego wykuwania liter
D. wygrotowania przestrzeni między poszczególnymi literami
BUD.24 Pytanie 43
Prowadzenie prac renowatorski…

Jakie elementy powinny być użyte do wzmacniania uszkodzonych ścian nośnych w kątowych partiach oraz w miejscach, gdzie łączą się ściany podłużne z poprzecznymi?

A. cięgna
B. ściągi
C. kotwy
D. klamry
BUD.23 Pytanie 44
Wykonywanie i renowacja detal…

Podczas zamocowywania odlewu sztukatorskiego na tynkowanej ścianie, gipsowy zaczyn powinno się nałożyć na

A. odlew oraz ścianę, a potem docisnąć odlew do tynku
B. ścianę i docisnąć do niej odlew
C. ścianę oraz docisnąć odlew do tynku, jednocześnie minimalnie przesuwając
D. odlewu i docisnąć go do tynku, jednocześnie minimalnie przesuwając
BUD.24 Pytanie 45
Prowadzenie prac renowatorski…

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ poziom zasolenia tynku, jeżeli stężenie chlorków wynosi 0,6%.

Poziom zasolenia tynków
Poziom zasoleniaChlorki %Siarczany %Azotany %
Duży> 0,5> 1,5> 0,3
Średni0,2 – 0,50,5 – 1,50,1 – 0,3
Mały< 0,2< 0,5< 0,1
Bardzo mały< 0,05< 0,1< 0,02

A. Mały.
B. Średni.
C. Bardzo mały.
D. Duży.
BUD.23 Pytanie 46
Wykonywanie i renowacja detal…

Podczas przygotowywania zaprawy do odtworzenia sztukaterii gipsowej, ważne jest, aby stosunek wody do gipsu wynosił:

A. około 1:3
B. około 2:1
C. około 1:0,5
D. około 1:1,5
BUD.24 Pytanie 47
Prowadzenie prac renowatorski…

Jednym z powodów, dla których może dochodzić do łuszczenia się powłoki emulsyjnej, jest

A. malowanie zbyt rzadką farbą
B. nieusunięcie starej powłoki klejowej
C. malowanie na zbyt gładkiej powierzchni
D. niewłaściwy kierunek pociągnięć pędzla
BUD.23 Pytanie 48
Wykonywanie i renowacja detal…

Jaką metodą uzupełnia się niewielkie ubytki w gipsowych sztukateriach?

A. metodą montażu elementów odlewanych
B. metodą wypełnienia spoiwem glutynowym
C. metodą narzutu i modelowania ręcznego
D. metodą robót ciągnionych przy pomocy wzornika
BUD.24 Pytanie 49
Prowadzenie prac renowatorski…

Czyszczenie powierzchni marmurów krystalicznych za pomocą kompresów z ziemniaczanej skrobi polega na

A. kilkakrotnym nałożeniu warstwy skrobi i usunięciu jej szpachlą po wyschnięciu
B. kilkakrotnym nałożeniu warstwy skrobi i spłukaniu jej gorącą wodą po wyschnięciu
C. przygotowaniu okładów ze skrobi, zabezpieczeniu ich folią i usunięciu skrobi za pomocą szczotki
D. przygotowaniu okładów ze skrobi, zabezpieczeniu ich folią i spłukaniu skrobi wodą
BUD.24 Pytanie 50
Prowadzenie prac renowatorski…

Reparacja tynku szlachetnego zawsze wymaga usunięcia go poprzez skucie

A. wierzchniej warstwy z całej powierzchni ściany i wykonanie nowej
B. wadliwego tynku do poziomu podłoża z całej powierzchni elewacji i wykonanie nowego
C. wierzchniej warstwy jedynie z uszkodzonych fragmentów ściany i jej uzupełnienie
D. wadliwego tynku do poziomu podłoża jedynie z uszkodzonych fragmentów ściany i uzupełnienie nowym
BUD.24 Pytanie 51
Prowadzenie prac renowatorski…

Zanim przystąpimy do odnawiania stiuku, na którego powierzchni zauważono powłokę woskową, wosk należy usunąć poprzez

A. pocieranie powierzchni gąbką nasączoną wodą z dodatkiem delikatnego detergentu
B. froterowanie powierzchni, po wcześniejszym jej nasączeniu olejem
C. przecieranie powierzchni szmatkami zwilżonymi w benzynie lakowej lub terpentynie
D. szlifowanie powierzchni, zaczynając od papieru nr 500
BUD.23 Pytanie 52
Wykonywanie i renowacja detal…

Która z form posiada dwie warstwy gipsu — warną i negatywno-konstrukcyjną?

A. Płaszczowa
B. Stracona
C. Blokowa
D. Klinowa
BUD.23 Pytanie 53
Wykonywanie i renowacja detal…

Elementy sztukatorskie wykonane z gipsu, które są odlewane osobno, łączy się

A. szpachlą wypełniającą
B. nakładką z gipsu szpachlowego, retuszowaną po utwardzeniu
C. rzadkim gipsem z dodatkiem niewielkiej ilości wapna
D. gipsowym zaczynem, wzmacniając połączenia przewiązkami z drutu ocynkowanego
BUD.23 Pytanie 54
Wykonywanie i renowacja detal…

Powierzchnię tynku przed nałożeniem odlewu gipsowego przy użyciu kleju oraz dolną stronę odlewu należy zarysować na głębokość

A. 3 mm i namoczyć wodą.
B. 2 mm i usunąć pył.
C. 1 mm i zagruntować środkiem hydrofobowym.
D. 1 mm i nawilżyć zaczynem gipsowym
BUD.23 Pytanie 55
Wykonywanie i renowacja detal…

Patynę, która przypomina kość słoniową, uzyskuje się przez pokrycie nasyconego dwukrotnie roztworem bielonego szelaku w spirytusie odlewu?

A. pasta z wosku pszczelego z terpentyną
B. pasta woskowa z dodatkiem ochry
C. bejcą orzechową rozpuszczoną w roztworze szelaku
D. wosk z dodatkiem zielonego pigmentu
BUD.23 Pytanie 56
Wykonywanie i renowacja detal…

Jaką mieszankę trzeba zastosować do renowacji gzymsu nadokiennego na elewacji historycznego obiektu?

A. Gipsowo-wapienną
B. Wapienną
C. Wapienno-cementową
D. Gipsową
BUD.23 Pytanie 57
Wykonywanie i renowacja detal…

Ostatnim krokiem w procesie tworzenia karnesu jest

A. przeprowadzenie sfazowania
B. wykonanie szablonowania
C. oszlifowanie profilu
D. grotowanie fazy oraz wykończenie zaokrągleń
BUD.23 Pytanie 58
Wykonywanie i renowacja detal…

Powierzchnia wapienno-gipsowa, na której ma być wykonana sztukateria z narzutu, powinna być

A. gładka i sucha
B. ponacinana i wilgotna
C. gładka i wilgotna
D. ponacinana i sucha
BUD.23 Pytanie 59
Wykonywanie i renowacja detal…

Który opis odnosi się do stanu konserwacji zabytkowej elewacji?

A. Budynek secesyjny z boniowanym cokołem oraz profilowanymi gzymsami, które chronią elewację przed spływającą wodą deszczową
B. Narożny dom murowany z cegły, otynkowany, o prostokątnym planie, z licznymi motywami roślinnymi oraz zdobieniami z glazury i mozaiki
C. Elewacja frontowa z narożnymi ryzalitami oraz zachowanym detalem architektonicznym
D. Budynek w dobrym stanie, lokalne odparzenia warstwy malarskiej oraz tynku w dolnej części wskutek wilgoci w murze
BUD.24 Pytanie 60
Prowadzenie prac renowatorski…

Z danych zawartych w tabeli wynika, że czas, który musi upłynąć od zamocowania płytek okładziny do rozpoczęcia ich spoinowania, wynosi minimum

WŁAŚCIWOŚCI ZAPRAWY
Proporcje mieszania:na 100 części suchej mieszanki 20-22 części wody.
Konsystencja zaprawy:pasta
Gęstość objętościowa zaprawy:1,6÷1,8 (g/cm³)
pH zaprawy:>12
Maksymalny czas użytkowania:około 60 minut
Temperatura stosowania:od +5°C do +35°C
Czas schnięcia otwartego:około 15 minut
Czas wiązania:
początkowy:100 minut
końcowy:150 minut
Korygowalność:około 30 minut
Spoinowanie powierzchni:po 4 godzinach
Obciążenie ruchem pieszym:po 4 godzinach
Pełne obciążenie:po 24 godzinach

A. 150 minut.
B. 24 godziny.
C. 4 godziny.
D. 100 minut.
BUD.23 Pytanie 61
Wykonywanie i renowacja detal…

Nadawanie dekoracyjnych nacięć poziomych lub ukośnych przy użyciu tynków ciągnionych określa się jako

A. grotowaniem
B. rowkowaniem
C. licowaniem
D. boniowaniem
BUD.23 Pytanie 62
Wykonywanie i renowacja detal…

Jak łączy się elementy sztukatorskie, które składają się z osobno odlewanych części?

A. zaczynem gipsowym z dodatkiem ciasta wapiennego
B. hakami, wkrętami, kotwami
C. zaczynem gipsowym z jednoczesnym zabezpieczeniem połączenia przewiązkami z drutu ocynkowanego
D. wieszakami z drutu
BUD.24 Pytanie 63
Prowadzenie prac renowatorski…

Jakiego środka przeciwrdzewnego należy użyć do usunięcia rdzy z elementów z niewielkimi jej śladami?

A. Siarkowego
B. Siarkawego
C. Krzemowego
D. Fosforowego
BUD.24 Pytanie 64
Prowadzenie prac renowatorski…

Jaki materiał najlepiej nadaje się do wypełnienia ubytków w drewnianych elementach architektury?

A. Zaprawa lateksowa
B. Cement portlandzki
C. Szpachla stolarska
D. Tynk gipsowy
BUD.23 Pytanie 65
Wykonywanie i renowacja detal…

Podczas wykonywania gipsowych sztukaterii, aby uzyskać gładką powierzchnię, należy użyć

A. szpachelki z ząbkami
B. dłuta rowkowego
C. narzędzia do wygładzania
D. piły spalinowej
BUD.23 Pytanie 66
Wykonywanie i renowacja detal…

Modele sztukatorskie tworzy się na podstawie rysunków opracowanych w skali

A. 1:2
B. 1:10
C. 1:5
D. 1:1
BUD.23 Pytanie 67
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakie czynniki związane z brakiem przestrzegania reżimu technologicznego podczas przygotowania zaczynu gipsowego wpływają na pylenie powierzchni suchego odlewu?

A. Zbyt mała objętość wody
B. Zanieczyszczenie wody wapnem
C. Zbyt duża objętość wody
D. Nieodpowiednia ilość wapna w wodzie
BUD.24 Pytanie 68
Prowadzenie prac renowatorski…

Aby poprawić przyczepność farby na powierzchniach szklanych, stosuje się

A. podkład cementowy
B. olej lniany
C. impregnat silikonowy
D. podkład adhezyjny
BUD.23 Pytanie 69
Wykonywanie i renowacja detal…

Wapienne sztukaterie wzmacnia się przez pełne, nieprzerwane nasycenie elementów

A. pokostem na ciepło
B. szelakiem w spirytusie
C. wodą wapienną
D. wodą barytową
BUD.23 Pytanie 70
Wykonywanie i renowacja detal…

Polichromią nazywa się sztukaterię, w której część występujących motywów z gipsu została zastąpiona malowaniem

A. architektoniczną
B. ornamentalną
C. rustykalną
D. figuralną
BUD.24 Pytanie 71
Prowadzenie prac renowatorski…

Aby wypełnić ubytki zaprawy w spoinach okładzin z płytek szkliwionych, należy zastosować szpachelkę lub pacę

A. z gumową okładziną
B. styropianową
C. z poliuretanową okładziną
D. metalową
BUD.23 Pytanie 72
Wykonywanie i renowacja detal…

Metoda wykorzystywana do naprawy uszkodzeń, polegająca na wycięciu geometrycznego kształtu w kamieniu i umieszczeniu w tym miejscu łatki przymocowanej do podłoża za pomocą kleju, to

A. sklejanie
B. wypełnianie
C. flekowanie
D. klejenie
BUD.23 Pytanie 73
Wykonywanie i renowacja detal…

Uzupełnianie braków w elementach kamiennych techniką flekowania polega na

A. kitowaniu przy użyciu sztucznego kamienia
B. przymocowaniu wstawki kamiennej do podłoża
C. uzupełnianiu ubytków mineralną zaprawą naprawczą
D. zamontowaniu gotowych odlewów z masy mineralnej
BUD.24 Pytanie 74
Prowadzenie prac renowatorski…

Która z farb zawiera żywicę syntetyczną jako składnik?

A. Klejowej
B. Epoksydowej
C. Ceramicznej
D. Krzemianowej
BUD.24 Pytanie 75
Prowadzenie prac renowatorski…

Skoro roczne zużycie ściany z kamienia wynosi około 0,8 %, jaki czas trwałości ma ten mur?

A. 145 lat
B. 80 lat
C. 100 lat
D. 125 lat
BUD.23 Pytanie 76
Wykonywanie i renowacja detal…

Jakie jest ostatnie działanie w procesie wykonywania stiuków?

A. Wygładzanie powierzchni
B. Szpachlowanie podłoża
C. Woskowanie powierzchni
D. Nakładanie masy stiukowej
BUD.23 Pytanie 77
Wykonywanie i renowacja detal…

Aby zredukować ryzyko powstawania zacieków i plam na marmurowej powierzchni, należy go zabezpieczyć za pomocą

A. pokrycia akrylową masą uszczelniającą
B. pokrycia warstwą folii przezroczystej
C. nasączenia wodą
D. posmarowania woskiem w płynie
BUD.24 Pytanie 78
Prowadzenie prac renowatorski…

Który z rodzajów tynków jest tynkiem trójwarstwowym zwykłym kat. IV, charakteryzującym się równą oraz starannie wygładzoną powierzchnią przy użyciu packi?

A. Zwykły.
B. Filcowy.
C. Doborowy.
D. Wypalany.
BUD.24 Pytanie 79
Prowadzenie prac renowatorski…

Na podstawie instrukcji oblicz, ile ciasta wapiennego potrzeba do dwukrotnego pomalowania farbą wapienną w kolorze jasnym ściany o powierzchni 15 m2.

Instrukcja przygotowania farby wapiennej
Farby wapienne stosuje się do malowania sufitów i ścian; odpowiedni kolor farby uzyskuje się przez dodanie pigmentu w ilości 10% ilości wapna. Do malowania używa się mleka wapiennego o gęstości rzadkiej śmietany, sporządzonego z tłustego wapna dołowanego przez pół roku. Na jednokrotne pomalowanie 10 m² tynku farbą wapienną w kolorze jasnym potrzeba: ciasta wapiennego 1,8 kg; szarego mydła 0,05 kg; pigmentu 0,2 kg; wody około 3,5 l.

A. 5,4 kg
B. 1,8 kg
C. 3,6 kg
D. 2,7 kg
BUD.23 Pytanie 80
Wykonywanie i renowacja detal…

Pokrywanie elementów kamieniarskich w architekturze cienką warstwą złota, które polega na aplikacji płatków złota na podkład olejowy lub pokostowy, określamy jako pozłacanie na

A. pulment
B. mikstion
C. lace
D. kalafonię