Filtrowanie pytań
BUD.24 Pytanie 241
Prowadzenie prac renowatorski…
A. wodorotlenku sodu
B. kwasu solnego
C. węglanu amonowego
D. kwasu azotowego
BUD.24 Pytanie 242
Prowadzenie prac renowatorski…
Który z rodzajów tynków szlachetnych jest wykorzystywany do tworzenia ornamentów na ścianach?
A. Sztukateria
B. Sztablatura
C. Sgraffito
D. Stiuk
BUD.24 Pytanie 243
Prowadzenie prac renowatorski…
Najczęściej do malowania w technice "al fresco" używa się farby
A. krzemianowa
B. kredowa
C. wapienna
D. olejna
BUD.24 Pytanie 244
Prowadzenie prac renowatorski…
Gładź sztablatury nanosi się na podłoże przy użyciu packi tynkarskiej, tworząc warstwę o grubości około
A. 4 mm i rozprowadza krzyżowo, w dwóch prostopadłych do siebie kierunkach
B. 4 mm i rozprowadza w jednym kierunku
C. 2 mm i rozprowadza krzyżowo, w dwóch prostopadłych do siebie kierunkach
D. 2 mm i rozprowadza w jednym kierunku
BUD.23 Pytanie 245
Wykonywanie i renowacja detal…
Aby wykonać odlewy elementów bryłowych oraz figuralnych, trzeba użyć formy
A. otwartej z płaszczem
B. dociskowej
C. zamkniętej z płaszczem
D. lustrzanej
BUD.23 Pytanie 246
Wykonywanie i renowacja detal…
Modele sztukatorskie o kształcie zbliżonym do koła wytwarza się w formach
A. zamkniętych z płaszczem
B. dociskowych
C. kombinowanych
D. otwartych z płaszczem
BUD.23 Pytanie 247
Wykonywanie i renowacja detal…
Jak należy chronić odlewy gipsowe przed szkodliwym wpływem wody?
A. zanurzenie w szkle wodnym potasowym
B. nasycenie roztworem ałunu potasowego
C. pokrycie bejcą
D. zanurzenie w bieli cynkowej
BUD.24 Pytanie 248
Prowadzenie prac renowatorski…
Na podstawie danych z tabeli oblicz, ile kilogramów cementu należy przygotować do wykonania 0,3 m3 zaprawy cementowej.
Orientacyjna ilość składników na 1 m³ zaprawy cementowej | ||
---|---|---|
Cement | kg | 411 |
Piasek | m³ | 1,03 |
Woda | l | 236 |
A. 786,7 kg
B. 1370,0 kg
C. 123,3 kg
D. 70,8 kg
BUD.24 Pytanie 249
Prowadzenie prac renowatorski…
Podłoże dla okładziny kamiennej montowanej na pełnej zalewce powinno być
A. niezaimpregnowane
B. zaimpregnowane
C. otyńkowane
D. nieotynkowane
BUD.24 Pytanie 250
Prowadzenie prac renowatorski…
Materiał zaprawowy używany do odnawiania wilgotnych i zasolonych zabytków powinien zawierać
A. wapno hydratyzowane
B. cement wysokoglinowy
C. tras reński
D. anhydryt
BUD.23 Pytanie 251
Wykonywanie i renowacja detal…
Aby uzyskać odcisk z elementu architektonicznego o płaskiej formie oraz prostym i niekomplikowanym kształcie przestrzennym, trzeba zastosować
A. gliny
B. gipsu
C. żelatyny
D. kleju
BUD.24 Pytanie 252
Prowadzenie prac renowatorski…
Retusz dopasowany do struktury tynku, który polega na punktowym rysowaniu kreską tratteggio oraz lawowaniu, jest metodą wykorzystywaną podczas renowacji i prac konserwacyjnych?
A. bonii
B. sztukaterii
C. gzymsów
D. polichromii
BUD.24 Pytanie 253
Prowadzenie prac renowatorski…
W jaki sposób należy przeprowadzić renowację starego tynku, który w wielu miejscach na dużych obszarach uległ odparzeniu?
A. Zatrzeć wierzchnią warstwę tynku gęstym zaczynem cementowym
B. Wzmocnić tynk poprzez nasycenie solami kwasu fluorowodorowego
C. Wykonać nową gładź z zaprawy wapiennej
D. Usunąć cały tynk i wykonać nowy
BUD.23 Pytanie 254
Wykonywanie i renowacja detal…
Drobne ubytki w gipsowych sztukateriach należy uzupełniać metodą
A. wypełnienia materiałem glutynowym
B. modelowania ręcznego w świeżym narzucie
C. prac ciągnionych przy pomocy wzornika
D. montażu elementów odlewanych
BUD.23 Pytanie 255
Wykonywanie i renowacja detal…
Podczas zamocowywania odlewu sztukatorskiego na tynkowanej ścianie, gipsowy zaczyn powinno się nałożyć na
A. ścianę i docisnąć do niej odlew
B. odlew oraz ścianę, a potem docisnąć odlew do tynku
C. odlewu i docisnąć go do tynku, jednocześnie minimalnie przesuwając
D. ścianę oraz docisnąć odlew do tynku, jednocześnie minimalnie przesuwając
BUD.24 Pytanie 256
Prowadzenie prac renowatorski…
Jaką farbą nie wolno pokrywać podłoża gipsowego?
A. olejną
B. klejową
C. krzemianową
D. kazeinowo-klejową
BUD.23 Pytanie 257
Wykonywanie i renowacja detal…
Którego materiału nie należy używać do renowacji zabytkowych witraży?
A. Plastiku
B. Ołowiu
C. Szkła kolorowego
D. Cyny
BUD.23 Pytanie 258
Wykonywanie i renowacja detal…
Wzornik do prac ciągnionych powinien być chroniony przed przyczepnością zaprawy za pomocą
A. smaru stearynowo-naftowego
B. oleju silikonowego
C. roztworu mydła szarego
D. terpentyny
BUD.23 Pytanie 259
Wykonywanie i renowacja detal…
Jak określa się technikę malarską, w której używa się najstarszej formy farby emulsyjnej, powstającej z połączenia pigmentów przy użyciu żółtka jaj, żywicy, oleju oraz kazeiny?
A. Fresk suchy
B. Sgrafitto
C. Tempera
D. Fresk mokry
BUD.24 Pytanie 260
Prowadzenie prac renowatorski…
Jeśli powłoka malarska po zwilżeniu wodą i przetarciu pędzlem ulega zmyciu, to świadczy o tym, że podłoże zostało pokryte farbą
A. olejną
B. klejową
C. dyspersyjną
D. cementową
BUD.23 Pytanie 261
Wykonywanie i renowacja detal…
W przypadku renowacji detali drewnianych, co należy zrobić w pierwszej kolejności?
A. Nałożyć nową warstwę lakieru
B. Szlifować powierzchnię
C. Zastosować bejcę
D. Usunąć starą warstwę powłoki
BUD.23 Pytanie 262
Wykonywanie i renowacja detal…
Jakiego wzoru należy użyć do formowania łuku sklepienia?
A. Zawiasowy
B. Pierścieniowy
C. Zwężający
D. Kątowny
BUD.23 Pytanie 263
Wykonywanie i renowacja detal…
Powierzchnie sztukaterii powinny być oczyszczane na sucho z użyciem
A. pióropusza do odkurzania
B. środków chemicznych
C. papieru ściernego
D. dłuta
BUD.23 Pytanie 264
Wykonywanie i renowacja detal…
W miejscach, gdzie będzie przyklejany odlew z wykorzystaniem zaczynu gipsowego z dodatkiem ciasta wapiennego, konieczne jest przygotowanie powierzchni tynku
A. schropowacić na głębokość 3 mm i nasycić wodą
B. nakłuć na głębokość 3 mm i zwilżyć
C. schropowacić na głębokość 1 mm i usunąć pył
D. nakłuć na głębokość 1 mm i usunąć pył
BUD.23 Pytanie 265
Wykonywanie i renowacja detal…
Jakiego materiału używa się do produkcji form klejowych?
A. lateks
B. silikon kauczukowy
C. roztwór alkaiczny
D. żelatyna techniczna
BUD.23 Pytanie 266
Wykonywanie i renowacja detal…
Jakie narzędzie ułatwia precyzyjne przycinanie listew sztukatorskich w narożnikach?
A. Cyrkiel prostokątny
B. Stojak modelarski
C. Kątomierz ogólny
D. Skrzynka uciosowa
BUD.24 Pytanie 267
Prowadzenie prac renowatorski…
Która z wymienionych metod zdobienia artystycznego jest używana do tworzenia powłok malarskich na świeżo nałożonym, wilgotnym tynku?
A. Lazurowanie
B. Freskowa
C. Fakturowanie
D. Polichromia
BUD.23 Pytanie 268
Wykonywanie i renowacja detal…
Przed rozpoczęciem robót ciągnionych, całkowity wzornik powinien zostać zabezpieczony przed przyczepnością do zaprawy poprzez pokrycie
A. formaliną
B. lakierem szelakowym
C. pokostem
D. smarem stearynowo-naftowym
BUD.23 Pytanie 269
Wykonywanie i renowacja detal…
Jakiego rodzaju impregnacji nie powinno się stosować do wtórnego połączenia struktury wewnętrznej piaskowca, uszkodzonej w wyniku dezintegracji granulacyjnej?
A. Ciśnieniowej
B. Powierzchniowej
C. Elektroosmotycznej
D. Grawitacyjnej
BUD.24 Pytanie 270
Prowadzenie prac renowatorski…
Aby usunąć tzw. naloty na kamiennych elementach, należy wykorzystać
A. gazowanie
B. piaskowanie
C. namaczanie
D. dezynfekcję
BUD.23 Pytanie 271
Wykonywanie i renowacja detal…
W dokumentacji projektu widok zinwentaryzowanych elementów gipsowej sztukaterii ukazuje się w rzucie
A. cechowanym
B. prostokątnym
C. izometrycznym
D. aksonometrycznym
BUD.23 Pytanie 272
Wykonywanie i renowacja detal…
Kolejność działań technologicznych podczas ręcznego wykuwania w technice wklęsłego reliefu znaków graficznych na kamiennych powierzchniach przedstawia się następująco:
A. nacięcie powierzchni w odległości 1+2 mm od każdego znaku, zgrubne wygrotowanie przestrzeni pomiędzy znakami, wyrobienie znaków ukośnie do dna
B. nacięcie powierzchni w odległości 1+2 mm od każdego znaku, wygrotowanie przestrzeni pomiędzy znakami, wyrobienie naroży i zaokrągleń
C. nakłucie powłoki w centrum każdego znaku, zgrubne wykucie znaku 10 mm dłutem, wyrobienie znaków klinowo aż do konturu, ukształtowanie naroży i zaokrągleń
D. wydłutowanie powłoki w centrum każdego znaku, zgrubne wykucie znaku 10 mm dłutem, wyrobienie znaków lekko ukośnie aż do dna, wykucie okrągłych obszarów
BUD.24 Pytanie 273
Prowadzenie prac renowatorski…
Który z wymienionych elementów oddziałujących na budowę muru może prowadzić do jego uszkodzeń mechanicznych, takich jak pęknięcia w murach, szczególnie tych ciężkich i o sztywnej strukturze?
A. Drgania
B. Korozja chemiczna
C. Korozja biologiczna
D. Wilgoć
BUD.23 Pytanie 274
Wykonywanie i renowacja detal…
W celu odnowienia starych gipsowych odlewów za pomocą bielenia, co należy zastosować?
A. biel cynkowa, rozcieńczona klejem z krochmalu
B. ciasto wapienne, zmieszane z wodą klejową
C. gips, zmieszany z mlekiem wapiennym
D. kreda pławiona, połączona z klejem kostnym
BUD.24 Pytanie 275
Prowadzenie prac renowatorski…
Dobór konsystencji farby wapiennej uzależniony jest od poziomu
A. nasiąkliwości powierzchni.
B. wilgotności powierzchni.
C. chropowatości powierzchni.
D. porowatości powierzchni.
BUD.24 Pytanie 276
Prowadzenie prac renowatorski…
Tynk z zaprawy cementowej, który ma pełnić funkcję warstwy podkładowej dla szlachetnego tynku cyklinowanego, powinien być wykonany jako
A. jednowarstwowy zatarty na gładko
B. dwuwarstwowy zatarty na gładko
C. jednowarstwowy zatarty na ostro
D. dwuwarstwowy zatarty na ostro
BUD.24 Pytanie 277
Prowadzenie prac renowatorski…
Tynki tworzone z zaprawy z dodatkiem wapna hydratyzowanego charakteryzują się odpornością na korozję
A. biologiczną
B. mechaniczną
C. chemiczną
D. fizyczną
BUD.24 Pytanie 278
Prowadzenie prac renowatorski…
Lamperie w takich przestrzeniach jak korytarze i schody, które wymagają szczególnej wytrzymałości na częste czyszczenie i mechaniczne uszkodzenia, pokrywa się farbą
A. silikatową
B. olejną
C. kazeinową
D. klejową
BUD.23 Pytanie 279
Wykonywanie i renowacja detal…
Dzięki eliminacji zanieczyszczeń oraz wtórnych, szkodliwych warstw, kamienie odzyskują swoją pierwotną
A. gęstość
B. porowatość
C. nasiąkliwość
D. kapilarność
BUD.24 Pytanie 280
Prowadzenie prac renowatorski…
Aby pozłocić kamienne elementy architektury, fragmenty rzeźb lub metalowe detale (kratki, kuty bramy), ze względu na wyższą odporność na czynniki atmosferyczne, szczególnie na wilgoć, powinno się używać techniki olejnej, czyli pozłacania na
A. pulment
B. klajster
C. mixtion
D. wosk