Dodanie rozcieńczalnika do farby jest kluczowym krokiem w modyfikacji jej lepkości. Rozcieńczalniki są substancjami, które zmieniają gęstość farby, co pozwala na łatwiejsze aplikowanie jej na powierzchnię. W praktyce, stosowanie odpowiedniego rozcieńczalnika umożliwia uzyskanie pożądanej konsystencji, co jest istotne zarówno w malarstwie artystycznym, jak i w pracach przemysłowych. Na przykład, w przypadku farb olejnych, można użyć terpentyny lub oleju lnianego jako rozcieńczalników, co pozwala na uzyskanie gładszego wykończenia. W przypadku farb akrylowych, najczęściej stosuje się wodę jako rozcieńczalnik. Ważne jest, aby zawsze stosować się do zaleceń producenta dotyczących proporcji, aby uniknąć negatywnego wpływu na właściwości farby, takie jak krycie czy trwałość. Praktyka ta jest zgodna z normami jakościowymi, które podkreślają znaczenie odpowiedniego przygotowania materiałów malarskich w celu uzyskania optymalnych rezultatów.
Próba zmiany lepkości farby poprzez dodanie szkła wodnego, wypełniacza, czy spoiwa jest nieprawidłowa, ponieważ każda z tych substancji ma inne właściwości i zastosowanie. Szkło wodne, znane również jako krzemian sodu, jest używane głównie jako materiał wiążący w różnych aplikacjach budowlanych lub konserwatorskich, jednak nie jest przeznaczone do regulowania lepkości farb. Jego dodanie może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak zmiana koloru farby lub utrata jej elastyczności. Wypełniacze, takie jak talk czy węglan wapnia, są stosowane do zwiększenia objętości farby oraz obniżenia jej kosztów, ale ich główną funkcją jest poprawa właściwości mechanicznych i estetycznych, a nie regulacja lepkości. Dodanie wypełniaczy może spowodować zbyt gęstą konsystencję, co utrudni aplikację. Spoiwa, z kolei, to substancje, które łączą pigmenty i inne składniki farby, a ich zadaniem jest nadanie farbie kleistości i przyczepności. Jeśli dodamy więcej spoiwa, ryzykujemy uzyskanie zbyt lepkiej farby, co negatywnie wpłynie na proces malowania. Wszystkie te niepoprawne podejścia prowadzą do typowych błędów myślowych, takich jak mylenie funkcji substancji chemicznych i nieznajomość ich właściwości, co w konsekwencji może prowadzić do nieefektywnego użytkowania materiałów malarskich oraz niezadowalających rezultatów końcowych.