Korozja w postaci łuszczącej się rdzy najczęściej występuje w materiałach stalowych, szczególnie gdy nie są one odpowiednio zabezpieczone przed działaniem wilgoci i agresywnych substancji chemicznych. Stal, ze względu na swoje właściwości mechaniczne, jest powszechnie stosowana w budownictwie oraz w przemyśle, ale jej podatność na korozję stanowi istotny problem. Aby minimalizować ryzyko korozji, stosuje się różnorodne metody zabezpieczeń, takie jak malowanie, galwanizacja czy stosowanie powłok ochronnych. Przykładowo, w budownictwie zbrojenie betonowe często wykonuje się ze stali, która musi być pokryta specjalnymi powłokami antykorozyjnymi, aby zapewnić trwałość konstrukcji. Przestrzeganie norm, takich jak PN-EN ISO 12944, dotyczących ochrony przed korozją, jest kluczowe w celu zapewnienia długowieczności materiałów stalowych w różnych zastosowaniach.
Wybór innych materiałów, takich jak beton, tynk czy drewno, jako materiałów podatnych na korozję w postaci łuszczącej się rdzy, opiera się na błędnym zrozumieniu procesów degradacyjnych. Beton, mimo że nie jest odporny na inne formy degradacji, takie jak kruszenie czy osłabienie pod wpływem wody, nie ulega korozji w taki sam sposób jak stal. Zbrojenie w betonie może rdzewieć, ale to nie jest rezultat korozji samego betonu, lecz stali w jego wnętrzu. Tynk, z drugiej strony, jest materiałem budowlanym, który może ulegać erozji pod wpływem wilgoci, jednak nie występuje w nim korozja w postaci rdzy. Drewno, chociaż podatne na gnicie i ataki owadów, nie koroduje w tradycyjnym sensie, a jego degradacja jest związana z biologicznymi procesami rozkładu. Typowym błędem jest mylenie pojęcia korozji z innymi formami degradacji materiałów. Zrozumienie różnic między tymi procesami jest kluczowe w projektowaniu i utrzymaniu obiektów budowlanych. Właściwe materiały i techniki ochrony muszą być stosowane w zależności od środowiska i zastosowania, aby całkowicie uniknąć problemów związanych z korozją, zwłaszcza w kontekście stali, która, jeśli nie jest odpowiednio chroniona, może prowadzić do znacznych strat strukturalnych oraz kosztów napraw.