Odrdzewienie stalowych belek przed nałożeniem powłoki antykorozyjnej jest kluczowym etapem, który ma na celu usunięcie wszelkich produktów korozji, takich jak rdza, z ich powierzchni. Rdza, jeśli nie zostanie usunięta, może znacznie zmniejszyć przyczepność powłok ochronnych, co prowadzi do szybszego ich łuszczenia i zwiększonej podatności na korozję. W praktyce odrdzewianie można przeprowadzać za pomocą różnych metod, takich jak piaskowanie, szczotkowanie mechaniczne lub chemiczne środki do usuwania rdzy. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak PN-EN ISO 8501-1, powierzchnie stali należy przygotować do stopnia Sa 2.5 lub Sa 3, co oznacza, że muszą być wolne od wszelkich zanieczyszczeń, w tym rdzy i pozostałości farb. Dobrze przeprowadzone odrdzewianie nie tylko poprawia przyczepność powłok, ale również znacząco wydłuża ich trwałość. Należy również pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu powierzchni stalowych przed nałożeniem powłoki, aby uniknąć nawrotów korozji.
Odpowiedzi takie jak szpachlowanie, zobojętnienie czy zaimpregnowanie nie są właściwe w kontekście przygotowania stalowych belek do nałożenia powłoki antykorozyjnej. Szpachlowanie odnosi się do procesu usuwania nierówności i wad powierzchniowych, a nie do usuwania rdzy. Chociaż może być użyteczne w przypadku blach, które wymagają wygładzenia, nie adresuje głównego problemu, jakim jest korozja. Zobojętnienie natomiast dotyczy procesu neutralizacji kwasów lub zasad, co nie ma zastosowania w przypadku rdzy, która jest produktem utleniania metalu. Użytkownicy często mylą zobojętnienie z procesem odrdzewiania przez niewłaściwe zrozumienie chemii korozji. Z kolei impregnacja, czyli nasączanie materiałów środkami ochronnymi, jest procedurą stosowaną zazwyczaj dla drewna lub niektórych rodzajów betonu, nie zaś dla stali. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wystarczy nałożyć powłokę, by zabezpieczyć powierzchnię, bez wcześniejszego przygotowania jej odpowiednich warunków. Zignorowanie etapu odrdzewiania prowadzi do osłabienia powłok ochronnych i przyspieszenia procesu korozji, co może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi i strukturalnymi dla projektów budowlanych.