Technika freskowa oraz sgraffito są tradycyjnymi metodami artystycznymi, które najczęściej stosuje się na tynkach. Fresk to metoda malarska, w której farby nakładane są na świeży tynk, co umożliwia ich trwałe związanie z podłożem podczas wysychania. Dzięki temu dzieła wykonane w tej technice charakteryzują się dużą odpornością na warunki atmosferyczne oraz długowiecznością. Sgraffito natomiast polega na skrobaniu wzorów w mokrym tynku, co pozwala na uzyskanie efektownych kontrastów między różnymi warstwami tynków. Obie techniki są popularne w architekturze, zwłaszcza w odniesieniu do sztuki sakralnej oraz budynków użyteczności publicznej. Przykładem mogą być freski w kościołach, które nie tylko zdobią wnętrza, ale również przekazują treści religijne. Wybór tynku jako podstawowego materiału jest związany z jego właściwościami, takimi jak podatność na formowanie oraz zdolność do wchłaniania wody, co jest kluczowe dla technik mokrego malarstwa.
Zastosowanie technik freskowej i sgraffito na metalu, drewnie czy szkle jest w praktyce bardzo ograniczone, co wynika z charakterystyki tych materiałów. Metal jako podłoże nie zapewnia odpowiedniej przyczepności dla farb stosowanych w fresku, ponieważ jego gładka powierzchnia nie wchłania wilgoci, co uniemożliwia trwałe związanie się farby z podłożem. W przypadku drewna, materiał ten jest organiczny i niejednorodny, co powoduje problemy z podnoszeniem się wilgoci i w konsekwencji z trwałością nałożonej warstwy malarskiej. Drewniane powierzchnie mogą także ulegać deformacjom pod wpływem zmian temperatury i wilgotności, co negatywnie wpływa na estetykę i trwałość artystycznych realizacji. Z kolei szkło, jako materiał przezroczysty, pozwala na zupełnie inne techniki dekoracyjne, takie jak malowanie na szkle czy witraże, które nie mają nic wspólnego z trwałymi technikami freskowym i sgraffito. Niezrozumienie specyfiki stosowanych materiałów oraz technik malarskich prowadzi do mylnych wniosków dotyczących ich aplikacji. Kluczowe jest zrozumienie, że każda technika ma swoje specyficzne wymagania dotyczące podłoża, które musi być odpowiednio dobrane, aby zapewnić długowieczność i estetykę wykonanego dzieła.