Przedszkola są typowymi przykładami obiektów użyteczności publicznej, ponieważ pełnią ważną rolę w społeczności, zapewniając edukację i opiekę nad dziećmi w wieku przedszkolnym. Ich projektowanie i budowa muszą uwzględniać szereg norm i standardów, aby zapewnić bezpieczeństwo, komfort oraz dostępność dla wszystkich użytkowników. Przedszkola powinny być dostosowane do potrzeb dzieci, co obejmuje zarówno przestrzeń do zabawy, jak i miejsca do nauki. W praktyce, dobrze zaprojektowane przedszkole powinno mieć odpowiednie tereny zielone, które sprzyjają aktywności fizycznej oraz możliwości interakcji z rówieśnikami. Dodatkowo, ważne jest, aby budynki te były zlokalizowane w pobliżu osiedli mieszkaniowych, co ułatwia rodzicom dostęp do placówki. W myśl zasad projektowania uniwersalnego, przedszkola powinny być również dostępne dla dzieci z niepełnosprawnościami, co wymaga zastosowania odpowiednich rozwiązań architektonicznych. Z kolei standardy budownictwa, takie jak normy dotyczące jakości powietrza, oświetlenia oraz akustyki, mają kluczowe znaczenie dla stworzenia zdrowego i przyjaznego środowiska edukacyjnego.
Budynki wielorodzinne, place zabaw oraz budynki inwentarskie nie są klasyfikowane jako obiekty użyteczności publicznej, a ich funkcje są diametralnie różne od tych, które pełnią przedszkola. Budynki wielorodzinne są dedykowane do mieszkania, a ich głównym celem jest zapewnienie przestrzeni do życia dla rodzin, a nie świadczenie usług publicznych. Z kolei place zabaw, mimo że są miejscem rekreacji, nie są budynkami ani obiektami, które można by było zaklasyfikować jako użyteczność publiczną w sensie świadczenia usług edukacyjnych czy zdrowotnych. Ich funkcja jest w dużej mierze ograniczona do rozrywki i nie spełniają one wymogów dotyczących infrastruktury edukacyjnej. Budynki inwentarskie, takie jak stajnie czy obory, mają na celu przechowywanie zwierząt i nie mają zastosowania w kontekście użyteczności publicznej. Kluczowym błędem myślowym jest nieodróżnianie typów budynków według ich funkcji. W praktyce, aby obiekt mógł być uznawany za użyteczność publiczną, powinien zapewniać konkretne usługi społeczeństwu, co w przypadku wymienionych budynków nie ma miejsca. Obiekty użyteczności publicznej są projektowane z myślą o zaspokajaniu potrzeb społecznych, a przedszkola idealnie wpisują się w ten ramy, oferując edukację i opiekę, co jest kluczowym aspektem dla rozwoju społeczności.