Poprawna odpowiedź to 1,641 r-g, co wynika z dokładnego obliczenia roboczogodzin na podstawie danych zawartych w tabeli dotyczącej malowania zewnętrznych tynków gładkich. W procesie malowania, kluczowe jest uwzględnienie nie tylko standardowego czasu potrzebnego na pokrycie danej powierzchni, ale także dodatkowych roboczogodzin związanych z kolejnymi warstwami farby. W tym przypadku, dla 10 m² powierzchni, normy wskazują, że dla pierwszego malowania potrzeba X roboczogodzin, a dla drugiego malowania konieczne jest dodanie Y roboczogodzin. Po zsumowaniu tych wartości, otrzymujemy 1,641 r-g, co jest zgodne z wymaganiami branżowymi. Wiedza ta jest kluczowa w praktyce budowlanej, ponieważ pozwala na precyzyjne planowanie kosztów i zasobów w projektach remontowych czy budowlanych, a także na odpowiednią kalkulację czasu pracy, co jest istotne dla efektywności i rentowności działań w branży budowlanej.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących czasu pracy przy malowaniu. Często spotykanym błędem jest nieuwzględnienie dodatku roboczogodzin na drugie malowanie, co prowadzi do zaniżenia całkowitego czasu potrzebnego na wykonanie zadania. Na przykład, jeśli ktoś obliczy czas potrzebny tylko na pomalowanie pierwszej warstwy, może dojść do wniosku, że 1,391 r-g lub 1,391 r-g to wystarczająca liczba roboczogodzin, ignorując fakt, że do pełnego pokrycia powierzchni zgodnie z normami konieczne jest nałożenie co najmniej dwóch warstw farby. Dodatkowe pomylenie jednostek, takie jak myślenie o 16,41 r-g czy 13,91 r-g jako koniecznym czasie, może wynikać z niepoprawnego przeliczenia powierzchni lub nieodpowiedniego zrozumienia specyfikacji dotyczących malowania. W praktyce, w sytuacjach budowlanych, takie błędy mogą prowadzić do niedoszacowania kosztów oraz czasu realizacji projektu, co jest kluczowe dla sukcesu każdego przedsięwzięcia budowlanego. Dlatego tak ważne jest, aby przy planowaniu prac budowlanych dokładnie analizować wszystkie wymagane normy oraz uwzględniać zarówno techniczne, jak i praktyczne aspekty realizacji zadań.