Odpowiedź "metry kwadratowe" jest prawidłowa, ponieważ przy obliczaniu ilości mieszanki grysowej asfaltu lanego potrzebnej do wykonania nawierzchni drogowej kluczowe jest określenie powierzchni, na której ma być wykonana ta nawierzchnia. Powierzchnia jest miarą przestrzenną i jest wyrażana w metrach kwadratowych. Przykładowo, jeśli projekt zakłada pokrycie 1000 m² nawierzchni, to dla kalkulacji potrzebnej ilości mieszanki asphaltowej, musimy znać grubość warstwy asfaltu, aby określić objętość materiału potrzebnego do realizacji zadania. Standardy branżowe, takie jak PN-EN 13108, wskazują na odpowiednie procedury obliczeniowe, które uwzględniają m.in. gęstość podłoża oraz grubość nakładanej warstwy. W praktyce, inżynierowie drogownictwa używają wzorów do obliczenia masy mieszanki, które wymagają danych dotyczących powierzchni w metrach kwadratowych, co jasno wskazuje na konieczność używania tej jednostki miary w kontekście nawierzchni drogowej.
Wybór innych jednostek miary, takich jak metry, tonny czy metry sześcienne, wynika z nieporozumienia co do zastosowania tych jednostek w kontekście obliczeń związanych z nawierzchnią drogową. Metry są jednostką długości, a nie powierzchni, co czyni je nieodpowiednimi do pomiaru powierzchni, którą ma pokryć mieszanka asfaltowa. Użycie tej jednostki może prowadzić do błędnych obliczeń, co skutkuje niedoszacowaniem lub przeszacowaniem potrzebnych materiałów. W przypadku ton, jednostka ta odnosi się do masy, a nie do powierzchni, przez co również nie dostarcza właściwych informacji o ilości materiału potrzebnego do wykonania nawierzchni. Chociaż ton jest istotny w końcowym etapie, gdy przelicza się objętość materiału na masę, to nie jest to jednostka, która powinna być używana na początku procesu projektowania. Metry sześcienne z kolei odnoszą się do objętości, co mogłoby być przydatne, gdybyśmy chcieli przeliczyć powierzchnię na objętość, ale wymagałoby to znajomości grubości warstwy asfaltu. W praktyce, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych błędów w obliczeniach, projektanci i inżynierowie drogownictwa standardowo posługują się jednostką metrów kwadratowych przy ustalaniu ilości materiału potrzebnego do wykonania nawierzchni drogowej.